WP Brand Studio

Podatki w twojej firmie? To nie tylko obowiązki, ale i konkretne korzyści

Rok 2025 to rok zmian podatkowych, a nowe przepisy stwarzają przedsiębiorcom kolejne możliwości. Trzeba tylko wiedzieć, jak z dostępnych ulg skorzystać. Mówią o tym eksperci podczas webinaru "Nowe wyzwania czy szanse – o zmianach podatkowych w 2025".

Liczba uchwalanych w Polsce przepisów, także podatkowych, jest ogromna. Mówimy o ponad 250 tys. stron aktów prawnych w ciągu 10 lat. Tylko w 2023 r. było to 35 tys. stron i ponad 1608 modyfikacji, z których tylko 41 zostało uchylonych.

- Przepisów jest tak dużo, że przeciętny przedsiębiorca nie jest w stanie ich śledzić. I w większości przypadków nie robi tego. Są tacy, którzy nie znają nie tylko przepisów podatkowych, ale też ulg i dofinansowań, a więc tego, co mogłoby się im przydać do obniżenia podatków – zauważa Ilona Przetacznik, radca prawny i ekspert optymalizacji podatkowej.

- Dla naszego banku ważne jest, aby zrozumieć potrzeby przedsiębiorców i wspierać ich w rozwoju. Nie tylko dostosowujemy nasze rozwiązania, ale też uczymy i wskazujemy narzędzia, z których firmy mogą korzystać w swojej działalności – dodaje Iwona Trubowicz-Marchwińska, ekspert bankowy ds. małych i średnich firm w Santander Bank Polska.

Czy próba zrozumienia systemu podatkowego musi spędzać sen z powiek? Co się zmieniło w podatkach dla firm w 2025 r.? Jakie ulgi przysługują przedsiębiorcom? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, obejrzyj webinar!

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Korzystaj z nowych technologii

Wyzwaniem dla polskiego przedsiębiorcy jest nie tylko liczba nowych przepisów, ale też krótkie vacatio legis. Okres od ogłoszenia przepisu do jego wejścia w życie wynosi średnio 30 dni.

- Propozycje deregulacyjne zmierzają w tym kierunku, by wydłużyć vacatio legis do 12 miesięcy. Chodzi o to, by przedsiębiorca miał czas zapoznać się ze zmianą i ją wdrożyć w firmie. Dobrze, gdyby mógł przyjrzeć się bliżej także ulgom i możliwościom dofinansowań – tłumaczy Ilona Przetacznik.

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą innowacje technologiczne. Jednak konkretne narzędzia często są im nieznane. Dobrym przykładem może być sprzedaż online. Niektórzy przedsiębiorcy, których to dotyczy, nie wiedzą, że nie muszą już wystawiać paragonów papierowych – przyznaje Ilona Przetacznik.

Inne przykłady? Czy wiesz, że od 20 marca możesz opłacać PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy i usłudze Twój e-PIT kartą? Jeśli tak, to dobrze, bo są przedsiębiorcy, którzy wciąż o tym nie słyszeli. Podobnie jak o systemie e-doręczeń, który umożliwia elektroniczne korespondowanie z instytucjami. Pomimo tego, że dużo mówi się o Krajowym Systemie e-Faktur, wciąż i ten temat nie dla wszystkich jest znany. KSeF – w tej chwili dobrowolny, a od 1 stycznia 2026 r. obowiązkowy dla podatników VAT – umożliwia wystawianie i odbieranie faktur w formie elektronicznej.

- Narzędzia te optymalizują pracę przedsiębiorców. Pomagają pewne czynności wykonywać szybciej i bardziej efektywnie – zwraca uwagę Iwona Trubowicz-Marchwińska.

Santander Bank Polska umożliwia przedsiębiorcom korzystanie z usług wspierających prowadzenie firmy m.in. e-księgowości, czy ePożyczki w całkowicie zdalnym procesie już od 1. dnia działalności.

Korzystaj z ulg

Przyjrzyjmy się bliżej zmianom, jakie zaszły w podatkach w tym roku. W życie wszedł m.in. Kasowy PIT. Jest to nowa, korzystniejsza forma rozliczania PIT. Podatek dochodowy zapłacisz dopiero wtedy, gdy twój klient faktycznie opłaci fakturę. Koniec z płaceniem podatku "na zapas". Od tego roku wzrósł też limit przychodów – z 2 do 2,5 mln euro, po przekroczeniu którego trzeba prowadzić pełną księgowość.

Zmiany w przepisach podatkowych to nie tylko obowiązki, ale też szanse na rozwój twojej firmy.

Przepisy podatkowe nie tylko nakładają obowiązki, ale mamy też takie, które dają całkiem sporo możliwości przedsiębiorcom.

Ilona Przetacznik

Co ważne, lista ulg dla przedsiębiorców znacznie się wydłużyła. Jedna z nich to ulga na ekspansję, która wspiera firmy w rozszerzaniu działalności na nowe rynki. Pozwala odliczyć 200 proc. kosztów związanych z promocją, udziałem w targach czy podróżami służbowymi. - Najpierw wrzucamy to w koszty firmy, pomniejszając podstawę opodatkowania, a następnie odliczamy od podatku. Tak naprawdę więc dwa razy wrzucamy ten sam wydatek w koszt – wyjaśnia Ilona Przetacznik.

Kolejne ulgi to: ulga na robotyzację – dla firm inwestujących w roboty przemysłowe i automatyzację produkcji; ulga na sponsoring – pozwalająca odliczyć 150 proc. kosztów poniesionych na finansowanie klubów sportowych, instytucji kultury czy stypendiów; ulga na prototyp – częściowe odliczenie kosztów związanych z testami próbnymi czy ulga B+R i IP Box, która pozwala odliczyć koszty związane z pracami badawczymi i opodatkować dochody z praw własności intelektualnej stawką 5 proc. (IP Box).

Przedsiębiorcy mogą też liczyć na różnego rodzaju dofinansowania: na rejestrację znaku towarowego, rozwój i innowacyjność.

Oszczędzaj na emeryturę i pomniejszaj podatki

Ważnym tematem, który także należy rozpatrywać w kategorii ulg jest IKZE (Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego).

IKZE to nie jest produkt powszechnie znany wśród przedsiębiorców. Tymczasem jest to rozwiązanie dla każdego, kto myśli o swojej emeryturze, chce inwestować nadwyżki finansowe i zmniejszyć należny podatek

Iwona Trubowicz-Marchwińska.

Emerytura – temat dla wielu wciąż odległy – wart jest jednak chwili refleksji. Jak bowiem szacuje ZUS, stopa zastąpienia (wysokość emerytury w stosunku do ostatniego wynagrodzenia) w 2030 r. będzie wynosiła średnio 44 proc., w 2040 r. – 33 proc., a w 2050 i 2060 r. – zaledwie 25 proc. Co więcej, przedsiębiorcy będą otrzymywać jeszcze mniej pieniędzy. W tej chwili odprowadzane przez nich składki ZUS stanowią 60 proc. przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w całej gospodarce i wynoszą 1,8 tys. zł. Według wyliczeń ZUS świadczenia wypłacane zdecydowanej większości przedsiębiorców będą w przyszłości wynosić ok. 70-80 proc. minimalnej emerytury.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze, w ramach IKZE mają wyższe limity odpisów rocznych. W 2025 r. samozatrudnieni mogą wpłacić na IKZE i odliczyć od podatku 15 611,40 zł.

- Konto IKZE otwieramy w banku i sami je zasilamy. Co ważne, możemy wybrać, czy inwestujemy zgodnie z naszym wiekiem – zarządzający funduszami podejmują wówczas decyzje o dostosowaniu ryzyka do naszego profilu. Możemy też sami przenosić środki pomiędzy funduszami – tłumaczy Iwona Trubowicz-Marchwińska.

Skonsultuj się z doradcą podatkowym

Wracając do początku naszej rozmowy, przepisów i zmian w prawie jest tak dużo, że warto raz na pewien czas wybrać się do doradcy podatkowego i skonsultować z nim sytuację firmy.

- Wielu przedsiębiorców jest dziś na podatku liniowym, choć nie jest on najkorzystniejszą formą opodatkowania. Z przyzwyczajenia trwają przy niej, nie dostrzegając, że zaszły zmiany w systemie podatkowym czy w samej firmie – zauważa Iwona Przetacznik.

Dlatego też ekspertki zachęcają:

Jesteś przedsiębiorcą? Raz w roku porozmawiaj z kimś, kto ma wiedzę podatkową. Pomyśl o optymalizacji kosztów i możliwościach rozwoju firmy.

Iwona Trubowicz-Marchwińska

- Każda firma jest inna i trzeba na nią spojrzeć indywidualnie – wtóruje Ilona Przetacznik.

Ta optymalizacja dotyczy także kosztów, jakie firmy mogą odliczyć pomniejszając podstawę opodatkowania. Mówimy o leasingu, zakupie wyposażenia, niezbędnego sprzętu, materiałach biurowych czy usługach telekomunikacyjnych.

- Są też mniej oczywiste koszty, jak pies czy kot. Są interpretacje, które mówią, że skoro przedsiębiorca ma w firmie psa, to wszystko, co związane z jego utrzymaniem może wrzucić w koszty prowadzonej działalności – podpowiada Ilona Przetacznik.

Co ważne, jeśli nie jesteś pewien czy dany koszt możesz odliczyć, złóż wniosek o interpretację indywidualną. I – co raz jeszcze podkreślają nasze ekspertki – wszelkie kwestie podatkowe w twojej firmie na bieżąco konsultuj z doradcami. To będzie dobrze zainwestowany czas.

Jednym z rozwiązań, na którym mogą skorzystać przedsiębiorcy, jest IKZE. Instrument finansowy, który łączy długoterminowe oszczędzanie z optymalizacją podatkową.

Webinar "Nowe wyzwania czy szanse – o zmianach podatkowych w 2025" to kolejne spotkanie z cyklu "O biznesie przy kawie", który organizuje Santander Bank Polska i Wirtualna Polska.

Zapisz się na webinar z ekspertami już dziś!

Od prowadzenia firmy głowa nie boli – jak zarządzać firmą bez stresu.

Dominika Nawrocka

ekspertka i edukatorka finansowa

Krzysztof Piskorski

ekspert bankowy w Santander Bank Polska

*pola wymagane

Zmiany w podatkach. Jak dobrze je wykorzystać w swojej firmie?

Dynamicznie zmieniające się przepisy podatkowe to jedno z wyzwań, na które wskazują przedsiębiorcy. Na jakie zmiany muszą być przygotowane firmy w tym roku? Jak na nie odpowiedzieć i gdzie szukać profesjonalnego wsparcia? Zapisz się na kolejny odcinek webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" i znajdź odpowiedź na te i inne pytania.

Podatki to temat trudny, z którego przedsiębiorcy często świadomie rezygnują, wierząc, że wszystkiego dopilnuje ich księgowa czy księgowy. I choć profesjonalne wsparcie, także doradcy podatkowego, jest ważne, to dobrze jest też mieć wiedzę i podstawy do konstruktywnych rozmów z ekspertami. Słowem, dobrze jest się na podatkach przynajmniej w pewnym zakresie znać.

W kolejnym odcinku cyklu webinarów "O biznesie przy kawie" – "Nowe wyzwania czy szanse – o zmianach podatkowych w 2025" eksperci zebrani w studiu Santander Work Cafe w Warszawie zmierzą się z tematem i podzielą się praktycznymi poradami, które będziesz mógł wykorzystać w swojej firmie.

Z Grzegorzem Siemiończykiem, redaktorem portalu Money.pl, będą rozmawiać Iwona Trubowicz-Marchwińska, ekspert bankowy ds. małych i średnich firm w Santander Bank Polska oraz Ilona Przetacznik, radca prawny, ekspert optymalizacji podatkowej.

Czy podatki w Polsce to wyzwanie?

Relacja biznesu i polskiego systemu podatkowego bywa dość skomplikowana. Tego wszystkiego jest po prostu za dużo, przepisy są niejasne, a liczba zmian i tempo ich wprowadzania nie pomagają nadążyć za stanem de iure.

– Od lat Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w International Tax Competitiveness Index (międzynarodowym rankingu oceniającym jakość, w tym stopień skomplikowania i przejrzystość systemu podatkowego – przyp. red.). W ubiegłym roku uplasowaliśmy się na 31. pozycji na 38 państw. Polski system podatkowy wciąż należy do najbardziej skomplikowanych wśród państw OECD. Zmiany podatkowe w Polsce wprowadzane są dosyć szybko, przedsiębiorcy nie mają czasu ich poznać, a okazuje się, że muszą je stosować. Vacatio legis wynosi tylko 14 dni, co dla wielu firm jest problematyczne – przyznaje Ilona Przetacznik.

Wielu przedsiębiorców nie zna się na zawiłościach podatkowych. Te jednak są nieodzownym elementem prowadzenia biznesu.

Każdy kto prowadzi lub prowadził własną firmę, ten wie, że to praca na 1,5 etatu. Trudno jest w codziennej bieganinie i gąszczu obowiązków znaleźć czas, by we własnym zakresie uporządkować wiedzę podatkową i swobodnie żonglować przepisami.

W większości przypadków przedsiębiorcy potrzebują fachowej pomocy i doradztwa. I to nie tylko po to, by nie popełniać oczywistych błędów fiskalnych, które mogą skutkować spotkaniem z urzędnikami skarbowymi, lecz z powodu ogromu niewykorzystanych możliwości.

Jednymi z największych wyzwań są niedoinformowanie i zbyt niski poziom wiedzy "podatkowej" wśród przedsiębiorców. I to nie jest ich wina! Większość osób zakładających firmę robi to z pasji do produktu, usługi czy idei – nie z zamiłowania do podatków. A jednak, to właśnie one wpływają bezpośrednio na rentowność biznesu i bez znajomości tego tematu można bardzo dużo i niepotrzebnie oddawać fiskusowi – tłumaczy Ilona Przetacznik.

I dodaje: – Większość przedsiębiorców nie wykorzystuje dostępnych ulg, bo po prostu o nich nie wie. Nie zdają sobie sprawy, że można wrzucić więcej kosztów w działalność, nie znają zasad działania IKZE czy amortyzacji, a leasing traktują jako "musi być auto, to biorę" – bez świadomości podatkowej. Dlatego od lat edukuję przedsiębiorców, by nie działali po omacku, tylko mądrze, legalnie i z planem. Tak naprawdę wystarczy nawet jedna konsultacja w roku z doświadczonym radcą prawnym czy doradcą podatkowym z zacięciem do biznesu, aby dostrzec nowe możliwości.

Kolejne zmiany i wyzwania

Rok 2025 przyniósł kilka ważnych zmian w przepisach podatkowych. Wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie objęcie Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) kolejnych grup podatników, w tym mikroprzedsiębiorców. Pojawi się również kasowy PIT, który może być istotnym wsparciem w walce z zatorami płatniczymi dla mniejszych firm wyjaśnia Ilona Przetacznik.

Ekspertka podkreśla również, że niektóre z tych zmian mają ułatwić prowadzenie działalności, ale inne mogą stanowić nowe wyzwania, dlatego kluczowa będzie szybka reakcja oraz odpowiednia interpretacja nowych regulacji.

Weź udział w webinarze i zdobądź konkretną wiedzę na temat kluczowych zmian w podatkach.

Więcej o podatkach, ulgach i nadchodzących zmianach w przepisach fiskalnych eksperci będą mówić już 9 kwietnia o godz. 11 podczas kolejnego odcinka webinaru "O biznesie przy kawie" – "Nowe wyzwania czy szanse – o zmianach podatkowych w 2025". Zapisz się już dziś, a następnie znajdź czas, zaparz aromatyczną kawę i dołącz do dyskusji.

AI w mojej firmie. Pierwsze i kolejne kroki

Jak zacząć korzystać z AI? Na co uważać? Jak zadawać pytania, by otrzymać konkretne odpowiedzi? Sztuczna inteligencja to nie moda, ale realna pomoc, którą możesz wykorzystać w swojej firmie. Sprawdź, jak zaoszczędzić czas i pieniądze. Zacznij działać z AI i rozwijaj swoje umiejętności.

13,5 proc. firm w Europie wykorzystuje AI do prowadzenia działalności – podaje Eurostat. Niewiele, ale – co ważne – z roku na rok odsetek ten rośnie. W 2024 r. o 5,5 proc. Z możliwości sztucznej inteligencji na większą skalę korzystają przedsiębiorcy z Danii (27,6 proc.), Szwecji (25,1 proc.) i Belgii (24,7 proc.).

Na drugim końcu rankingu znajdują się Rumunia (3,1 proc.), Bułgaria (6,5 proc.) i – co dla wielu może wydawać się niezrozumiałe – Polska. W kraju, który jest otwarty na nowinki technologiczne, a konsumenci chętnie sięgają po innowacyjne rozwiązania, tylko 5,9 proc. firm korzysta ze wsparcia AI.

Zacznijmy od podstawowych pytań

Jak zacząć korzystać z AI? A jeśli już to robisz, to jak rozszerzyć dotychczasowe możliwości? To proste! Zapytaj sztuczną inteligencję.

Jak jednak zaznacza EY w swoim najnowszym raporcie "Jak polskie firmy wdrażają AI? Analiza zmian rok do roku" z marca 2025 r., sztuczna inteligencja coraz odważniej wkracza do polskiego biznesu. AI wspiera przedsiębiorców – być może także ciebie – w obsłudze klienta, marketingu, sprzedaży, analizie danych, cyberbezpieczeństwie oraz rozwoju nowych produktów i usług.

Skąd więc tak niski wynik w badaniu Eurostatu? Sporo przedsiębiorców podchodzi do rozwiązań AI z rezerwą, nie chcąc ulegać chwilowej, w ich odczuciu, fascynacji. To m.in. z myślą o nich, ale też o tych, którzy chcą wdrożyć narzędzia AI, ale nie wiedzą, jak zacząć, wspólnie z Santander Bank Polska, ekspertem w obsłudze firm, przygotowaliśmy webinar "AI – moda czy realna pomoc w biznesie?".

Oszczędzaj z AI czas, pieniądze i swoją energię.

O tym, jak zacząć korzystać z AI, gdzie szukać możliwości usprawnień i jakich błędów unikać, szczególnie w pierwszym kontakcie, podpowiadają Artur Kurasiński, przedsiębiorca, publicysta i znawca nowych technologii oraz Marcin Schubert, ekspert bankowy cyber/AI w Santander Bank Polska.

Nie uczestniczyłeś w webinarze? A może chciałbyś wrócić do pewnych kwestii? Zobacz nagranie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

AI – jak zacząć korzystać?

- Zrób to wprost: "Cześć, prowadzę taką i taką działalność. Co powinienem wiedzieć, czego powinienem się dowiedzieć o tobie, żeby pomogło mi to lepiej prowadzić mój biznes?". Po wpisaniu takiego prompta zostaniesz zarzucony ogromną ilością wiedzy. Podążaj tym tropem – radzi Artur Kurasiński.

Możesz też uczyć się od tych, którzy mają już pewne doświadczenie w tym temacie. Santander Bank Polska z nowych technologii, w tym opartych o sztuczną inteligencję, korzysta od lat. Powiesz, że gracie w innej biznesowej lidze, że to nie ten poziom zaawansowania? Niekoniecznie! Bank, podobnie jak i ty, chce skutecznie docierać z przekazem do aktualnych i nowych klientów. W tworzeniu kampanii marketingowych Santandera wspiera AI.

Jest to rozwiązanie oparte na machine learningu i heurystykach, które w odpowiedni sposób dobierają próbę klientów do przekazu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dopasować naszą komunikację do konkretnych potrzeb naszych klientów.

Marcin Schubert

- Jest to rozwiązanie oparte na machine learningu i heurystykach, które w odpowiedni sposób dobierają próbę klientów do przekazu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dopasować naszą komunikację do konkretnych potrzeb naszych klientów – mówi Marcin Schubert.

AI – czy to dla mnie?

Prowadzisz kwiaciarnię, kawiarnię lub bistro? Produkujesz kosmetyki, szyjesz ubrania, a może wykonujesz meble? Zastanawiasz się, czy AI sprawdzi się w twojej firmie i masz wątpliwości, czy nie jest to rozwiązanie zarezerwowane dla korporacji? Odpowiadamy bez zająknięcia – nie jest!

AI nie tylko jest w stanie wesprzeć cię w wielu zadaniach, ale też wyręczyć, np. w pisaniu treści na media społecznościowe czy projektowaniu grafik. Oszczędzaj czas, pieniądze i energię. Skieruj swoją uwagę w inne miejsca np. do budowania relacji z klientem.

- Jesteś grafikiem, tworzysz teksty reklamowe w sieci? Usprawnij swoją pracę. Sprawdź, jak chatbot, Midjourney czy proste oprogramowanie, jak np. wtyczka pozwalająca zbierać dane dotyczące bloga, mogą zaoszczędzić twój czas. Nie potrzebujesz do tego działu IT – tłumaczy Artur Kurasiński.

Gdzie sprawdzi się AI? – Pierwsza rzecz: przekaz marketingowy. W ciągu kilku godzin jesteś w stanie stworzyć treść, która może konkurować, z tym, czym w przeszłości zajmowały się firmy marketingowe. Druga – tłumaczenia. Działasz lokalnie, ale masz stronę internetową i odpowiednie kanały marketingowe? Możesz wyjść na inne rynki. Kolejna kwestia to szeroko pojęta optymalizacja i logistyka. Każda firma ma w sobie pewien aspekt logistyczny, który można zoptymalizować. Połącz Power Optimate z chatemGPT i analizuj arkusze kalkulacyjne – radzi Marcin Schubert.

AI – z jakich narzędzi mogę skorzystać?

Wymieniając niemal jednym tchem…

  1. Wyszukiwanie i weryfikacja informacji – ChatGPT, Azure OpenAI, Algolia
  2. Analiza danych – Claude AI, Scanitto Pro, ABBYY FineReader
  3. Analiza opinii klientów – MonkeyLearn AI, Lexalytics, Qualtrics XM
  4. Generowanie treści reklamowych i SEO – Jasper AI, Copy.ai, ChatGPT
  5. Tworzenie grafik – Midjourney, Canva AI, DALL·E
  6. Pisanie postów na media społecznościowe – Copy.ai, Jasper AI
  7. Produkcja prostych materiałów wideo – Pictory AI

To tylko część przykładów z naprawdę długiej listy narzędzi, które możesz wykorzystać w swojej firmie.

- Zachęcam, by zacząć od podstaw, a więc chatbota. I znów, zapytaj sztucznej inteligencji: "cześć, jestem małą firmą, która chce rozszerzyć działalność za granicą. Na początku w krajach UE. Nakreśl mi plan marketingowy, powiedz, jakiego rodzaju promptów mam używać, by stworzyć wizualizację np. w Midjourney, a na końcu stwórz mi arkusz kalkulacyjny, którym mogę się posługiwać np. w rozmowach z działem handlowym" – podpowiada Artur Kurasiński.

- Midjourney generuje niesamowite rzeczy. Możesz stworzyć własny styl, odpowiadający twoim potrzebom. Na podstawie tego stylu możesz następnie opracować makietę strony internetowej i już w tym momencie budować rozpoznawalność. Z kolei chatboty doskonale tłumaczą w wielu językach. Szybko i bez większego trudu możesz dokonać rzeczy, które były albo niedostępne, albo kosztowały tak dużo, że większość przedsiębiorców rezygnowała z nich – zauważa Marcin Schubert.

AI – czy mnie na to stać?

Skoro wywołaliśmy już temat kosztów… Zastanawiasz się, czy stać cię na innowacyjne rozwiązania? Z prędkością, której może nam pozazdrościć AI i z pełnym przekonaniem odpowiadamy "tak".

- To nie są narzędzia kosztujące kilka tysięcy dolarów, a kilka, kilkanaście dolarów miesięcznie. Nie będzie lepszej inwestycji niż wykupienie dostępu do chatbota. Zwróci ci się to po wielokroć, będzie też z tego korzystał cały zespół – przekonuje Artur Kurasiński.

Mało tego, korzystanie z AI pozwoli ci zaoszczędzić. Wielu rzeczy nie musisz już zlecać podwykonawcom, możesz je zrobić sam czy raczej scedować na AI. Przykład? Tworzenie treści na media społecznościowe. Chatbot porozmawia z tobą i na podstawie tego, co usłyszy, stworzy treść, która będzie odpowiednia dla twojej marki. Będzie ją też zmieniał i udoskonalał, gdy nie przyniesie oczekiwanych efektów.

- Pamiętaj, że te wszystkie narzędzia są karmione olbrzymią ilością danych. Korzystasz więc z milionów mózgów, które są podłączone do tego narzędzia. Za kilkanaście dolarów miesięcznie masz najmądrzejszego specjalistę od marketingu, reklam, tworzenia treści pisanych czy wideo. Zacznij korzystać z tego i nie zniechęcaj się. Pierwszego dnia nie będziesz mistrzem, to jest proces. Jednak im wcześniej zaczniesz, tym szybciej dojdziesz do upragnionego celu – zachęca Artur Kurasiński.

I jeszcze jedna ważna rzecz – ChatGPT czy jakikolwiek inny bot nie męczy się. Możesz pytać do skutku.

- Sprawdzaj otrzymane informacje, weryfikuj u drugiego bota. Zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi to najlepszy sposób na dochodzenie do prawdy i lepszych rezultatów – nie ma wątpliwości Marcin Schubert. – AI pobudza też kreatywność. Uzyskane informacje rozszerzają nasze możliwości – dodaje ekspert Santander Bank Polska.

AI – jakich błędów unikać?

Sztuczna inteligencja to narzędzie, które cały czas się uczy, korzystając z ogólnodostępnych danych. Ważne, by treści, którymi karmimy AI, a które dotyczą naszej firmy, nie trafiały do wspólnego worka.

- Nie zdajemy sobie sprawy, jak często pytamy o rzeczy, które mogą być niebezpieczne dla naszej firmy. Wrzucamy dane osobowe i teleadresowe. Jeśli będziemy bezrefleksyjnie podawać te informacje chatbotom, część z tych rzeczy wypłynie. Jeśli więc udostępniasz informacje, staraj się je zanonimizować. Wykorzystuj wszelkie sposoby, aby ktoś, kto jest na zewnętrz i kto trafi na te informacje, nie wiedział, od jakiej firmy pochodzą – ostrzega Artur Kurasiński.

Pamiętaj też, że AI może się mylić, halucynować. - Sztuczna inteligencja stara się odpowiedzieć na zadane pytanie najlepiej jak potrafi i zdarza się, że część tej wypowiedzi może być wymyślona. Jeśli coś budzi nasze wątpliwości, sprawdźmy to u innego źródła. Niech to jednak nie zniechęca do dalszego korzystania z tego narzędzia – uczula Marcin Schubert.

AI w mojej firmie?

Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, ty także możesz i powinieneś korzystać z dostępnych rozwiązań. Sztuczna inteligencja to nie przyszłość a teraźniejszość, która pozwala wykonywać codzienne zawodowe obowiązki szybciej, łatwiej i taniej. Nie jest to też chwilowa moda. Od nowych technologii, które będą coraz bardziej zaawansowane, nie ma już odwrotu. Dlatego sprawdzaj, doczytuj i testuj to, co twoim zdaniem najbardziej ci się przyda. I pamiętaj…

Świat nie będzie czekał, aż się wdrożysz. Jeśli wszyscy dookoła zaczynają korzystać ze sztucznej inteligencji, a ty wciąż nie próbujesz tego robić, to zostaniesz z tyłu. Nie musisz uczyć się kodować czy wiedzieć na temat AI bardzo dużo. Musisz nauczyć się korzystać z narzędzi, umiejętnie zadając pytania i rozumieć, w jaką stronę idzie ten rozwój

Artur Kurasiński

Narzędzie AI to wydatek kilku lub kilkunastu dolarów miesięcznie

"AI – moda czy realna pomoc w biznesie?" to pierwszy odcinek cyklu webinarów "O biznesie przy kawie", w którym wspólnie z ekspertami rynku i Santader Bank Polska poruszamy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców tematy. Śledźcie informacje na naszej stronie oraz w mediach społecznościowych i zapiszcie się na kolejny webinar. Tym razem porozmawiamy o podatkach.