WP Brand Studio

Twój nowy wspólnik. Weź udział w webinarze i sprawdź, jak wykorzystać AI w swojej firmie

Chcesz skorzystać z możliwości, jakie stwarza przedsiębiorcom sztuczna inteligencja, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może stosujesz już pewne rozwiązania i chętnie poznasz kolejne? Weź udział w bezpłatnym webinarze z cyklu "O biznesie przy kawie" – "AI – moda czy realna pomoc w biznesie" i posłuchaj, co mówią eksperci.

Zaznaczmy na wstępie, sztuczna inteligencja nie jest zarezerwowana dla międzynarodowych korporacji. Jasne, na tym najwyższym poziomie wykorzystuje się ją na potęgę, ale jest to niezwykle przydatne narzędzie także dla małych przedsiębiorców.

Niestety wielu wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy. Jak podaje Eurostat, w 2024 r. tylko 13,5 proc. firm w UE (zatrudniających więcej niż 10 osób) korzystało ze sztucznej inteligencji. Niestety polskie przedsiębiorstwa z wynikiem na poziomie 6 proc. znajdują się w końcówce tego rankingu. Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek ten z roku na rok rośnie.

AI w marketingu i obsłudze klienta

Masz kwiaciarnię? Salon fryzjerski? Produkujesz meble, rolety okienne, żywność? A może otworzyłeś swoją wymarzoną kawiarnię? Po pierwsze, gratulacje – to wielki sukces i jeszcze większe wyzwanie. Po drugie, wiemy, że pracy jest w bród i pewnie nie zastanawiasz się nad takimi kwestiami jak AI, ale… No właśnie. Sztuczna inteligencja może cię trochę odciążyć. Jak? Oddajmy głos specjaliście.

Mali przedsiębiorcy przede wszystkim mogą (i powinni!) automatyzować obsługę klienta, wykorzystując chatboty i wirtualnych asystentów do odpowiadania na pytania czy umawiania spotkań. AI wspiera ich także w marketingu, tworząc treści socialmediowe czy artykuły na blogi, co pozwala przedsiębiorcom oszczędzić czas i pieniądze – wyjaśnia Artur Kurasiński, przedsiębiorca, twórca, inwestor oraz obserwator i krytyk zjawisk związanych z technologią, w tym AI.

I dodaje: - Widzę po biznesach, z którymi się stykam lub którym doradzam, że coraz popularniejsze staje się również wykorzystanie narzędzi AI do automatycznego generowania grafik, montażu wideo czy edycji zdjęć, co pozwala małym firmom tworzyć profesjonalne materiały promocyjne bez konieczności zatrudniania specjalistów.

Kolejnym zastosowaniem jest analiza danych. – AI pomaga w przewidywaniu trendów, kształtowaniu cen czy lepszym dopasowaniu oferty do klientów – zauważa Artur Kurasiński.

Co twoja firma może zyskać z AI?

Gra jest warta świeczki. Badanie Salesforce z 2025 r., które przeprowadzono wśród 3350 liderów przedsiębiorstw z sektora MŚP, udowodniło, że 91 proc. firm korzystających z AI odnotowało wzrost przychodów. Sztuczna inteligencja po prostu robi robotę – i robi ją dobrze.

Zbliża się sprzedażowy pik, np. Dzień Matki czy popularne imieniny, a ty nie masz chwili, by odpowiedzieć na wszystkie pytania klientów? Skorzystaj z pomocy wirtualnego asystenta.

Korzystanie z AI pozwala przedsiębiorcom znacząco oszczędzać czas, automatyzując powtarzalne zadania, co zwiększa efektywność ich pracy (albo ich firm). Sztuczna inteligencja pomaga również lepiej zrozumieć klientów, analizując ich zachowania i preferencje, co przekłada się na skuteczniejsze działania sprzedażowe. Ostatecznie AI daje małym firmom szansę na konkurowanie z większymi graczami, ponieważ zapewnia dostęp do zaawansowanych narzędzi, które wcześniej były osiągalne głównie dla korporacji zwraca uwagę Artur Kurasiński.

AI nie jest więc zabawką zarezerwowaną dla największych. To technologia, która wyrównuje szanse pomiędzy wielkimi i małymi podmiotami.

Czy stać cię na sztuczną inteligencję?

W dużym skrócie – tak. Wiele narzędzi opartych na AI jest dziś dostępnych za darmo lub za niewielką opłatą. Wystarczy spojrzeć na popularne aplikacje do automatyzacji obsługi klienta, generowania treści czy edycji grafik – nie wymagają one ani specjalistycznej wiedzy, ani dużych budżetów.

Możesz korzystać z AI dokładnie tak jak z abonamentu streamingowego. Płacisz kilkadziesiąt złotych miesięcznie i w zasięgu ręki masz zaawansowaną technologię, która jeszcze kilka lat temu była dostępna tylko dla korporacji z wielkimi zespołami IT.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o AI, weź udział w webinarze z cyklu "O biznesie przy kawie", który powstaje pod patronatem Santander Bank Polska.

Podczas spotkania "AI – moda czy realna pomoc w biznesieeksperci będą mówić o tym, w jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w prowadzeniu działalności. W webinarze wezmą udział: Artur Kurasiński oraz Marcin Schubertem, dyrektor Departamentu Technologii Cyberbezpieczeństwa i Transformacji Cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska.

– W trakcie webinaru będę starał się dawać konkretne przykłady, jak mały biznes może wykorzystać AI do oszczędzania kosztów, redukcji pracy czy poprawy relacji klient-firma. Sam doceniam, gdy wiedza, którą ktoś mi przekazuje, jest praktyczna i łatwa do wdrożenia w moich biznesach. Zapraszam więc do obejrzenia webinaru, w którym podzielę się z odbiorcami konkretnymi rozwiązaniami pokazującymi, że AI jest proste i użyteczne – zaprasza Artur Kurasiński.

Sztuczna inteligencja pomaga lepiej zrozumieć klientów. Znając ich zachowania i preferencje, możesz skuteczniej docierać do nich ze swoją ofertą.

Eksperci podpowiedzą, jak zacząć swoją przygodę ze sztuczną inteligencją w firmie bez konieczności ponoszenia większych wydatków czy zatrudniania zespołu programistów oraz jakich błędów unikać. Rewolucja AI, także w biznesie, już trwa i warto być jej częścią.

Gromadź, analizuj, wdrażaj. Wykorzystuj dane i weryfikuj biznesowe pomysły

Bez informacji płynących z rynku nie da się dziś budować i rozwijać firmy. Nie ma też takiej potrzeby. – Analizuj, nie zgaduj – mówią eksperci biorący udział w kolejnym odcinku webinaru "O biznesie przy kawie". Posłuchaj wskazówek i przetestuj wybrane rozwiązania w swoim przedsiębiorstwie.

Dane to podstawa wielu procesów i firmowych decyzji. Płynące z rynku informacje pozwalają zrozumieć aktualne trendy, preferencje i potrzeby konsumentów, w tym te dotyczące kanałów dystrybucji czy komunikacji oraz działania konkurencji. Analiza biznesowego otoczenia wspiera planowanie, określa strategię marketingową, pozwala dopasować ofertę do potrzeb klienta i przewidywać zmiany na rynku. Mając dostęp do informacji, możesz lepiej zorganizować produkcję i sprzedaż, a także sprawniej zarządzać pracownikami. 

Jak badać potrzeby rynku i klientów? Jak gromadzić i wykorzystywać informacje o klientach? Czy to musi kosztować? Jakich błędów unikać? Tego wszystkiego dowiesz się z kolejnego odcinka webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" – "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej". Posłuchaj, co mówią eksperci: Magdalena Janicka ekspert ds. strategii i rozwoju MŚP w Santander Bank Polska oraz Artur Jabłoński, przedsiębiorca, ekspert marketingu i sprzedaży.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wpis w kalendarzu: to jest dzień analizy

Pierwsze badanie rynku warto przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem działalności. W ten sposób, korzystając na przykład z wiedzy i doświadczenia rodziny, przyjaciół czy znajomych, jesteś w stanie zweryfikować swój pomysł na biznes i ocenić jego potencjał. Możesz też zidentyfikować potencjalne problemy oraz zminimalizować ryzyko związane z uruchomieniem działalności.

– Już na początku warto złapać inną perspektywę, spojrzeć oczami konsumenta na to, co chcemy mu zaproponować – zauważa Magdalena Janicka. – Warto zostać klientem konkurencji lub poprosić bliską osobę, która może być naszym potencjalnym klientem, o skorzystanie z oferty konkurencji i podpowiedź, co gra, a co nie zagra również w naszym biznesie. Można też wprost zapytać innych przedsiębiorców o to, co się u nich sprawdza, a co nie. Poproszeni o pomoc chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem – dodaje.

A co jeśli rynek nie istnieje? Twoja firma to start-up, a oferowany przez ciebie innowacyjny produkt lub usługa nie mają swojego odpowiednika u konkurencji? Nie możesz skorzystać z danych rynkowych, ale możesz zweryfikować swój pomysł i zbudować grupę docelową, zadając właściwe pytania.

– Bardzo często szukamy potwierdzenia tezy, a to błąd. Trzeba pytać, pozyskiwać informacje z zewnątrz i testować proponowane rozwiązanie na klientach, modyfikując je i rozwijając w zależności od wyników tych obserwacji – przekonuje Magdalena Janicka.

Badaj rynek i potrzeby klientów na każdym etapie prowadzonej działalności.

O regularnym zbieraniu i przetwarzaniu danych nie można zapominać także na późniejszych etapach prowadzenia działalności. Analizując rynek, lepiej zrozumiesz konkurencję i wdrożysz działania, które poprawią pozycję twojej firmy.

Tu znajdziesz potrzebne informacje

Jak pozyskiwać dane z rynku? Na początku odpowiedz sobie te pytania: kto, jak i dlaczego miałby kupić od ciebie dany produkt czy skorzystać z oferowanej przez ciebie usługi. Odpowiedź na składową "kto" pozwoli ci rozpoznać, kim jest twój modelowy odbiorca. "Dlaczego" zmotywuje cię do zastanowienia się, co takiego oferujesz, że właśnie twoją ofertę miałby wybrać konsument oraz poznania motywacji klienta, a więc tego, co sprawia, że dana osoba chce kupić określoną rzecz czy skorzystać z usługi w tym właśnie momencie. Ostatni element "jak się to kupuje" – czy w domu po prezentacji, w galerii handlowej, a może w internecie? Wiedząc, jak ktoś szuka podobnych produktów czy usług, wiesz, gdzie możesz konsumentowi zaprezentować swoją ofertę.

Następnie twórz i udostępniaj klientom ankiety, zbieraj konkretne informacje, analizuj potrzeby, obserwuj zachowania, także w mediach społecznościowych. Zapoznaj się z danymi statystycznymi, np. GUS czy raportami branżowymi, korzystaj z Google Trends – narzędzia, które bada, jak zmienia się zainteresowanie danym tematem w czasie.

Warto też skorzystać z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja i wykorzystując do tego chat GPT, stworzyć awatar potencjalnego klienta. Zacznijmy od dostarczenia mu wiedzy. Jeśli rozumiemy kto, jak i dlaczego ma u nas kupować, napiszmy AI "instrukcję", a do tego dołóżmy screeny komentarzy z sieci czy raportów branżowych, do których dotarliśmy i poprośmy sztuczną inteligencję, by weszła w rolę naszego klienta. Z awatarem możemy zderzać pomysł na biznes, opis produktu czy akcję marketingową – radzi Artur Jabłoński.

Pamiętaj jednak, że jeśli zdecydujesz się stworzyć taki awatar, ostrożnie podchodź do tego, co uzyskasz. 

AI może potwierdzać pewne nasze idee. Niemniej, jeśli zderzymy dwie perspektywy: rzeczywistego klienta i awatara, to na pewno dojdziemy do konstruktywnych wniosków.

Artur Jabłoński CEO agencji marketingowej, konsultant i edukator 

Kolejna ważna sprawa to fakt, że badania marketingowe czy badania rynku nie muszą dużo kosztować. 

Wszystko zależy od branży, od docelowego odbiorcy czy produktu, który chcemy sprzedać. Co ważne, często możemy skorzystać z bezpłatnych narzędzi, które wesprą nas w pozyskiwaniu informacji o rynku – mówi Magdalena Janicka.

W tworzeniu ankiet i formularzy pomogą ci Google Forms, Typeform czy Survio, a do analizy zachowań klientów, np. na twojej stronie internetowej, możesz wykorzystać Hotjar lub Microsoft Clarity. Co się sprawdza u konkurencji, m.in. źródła ruchu i czas spędzony na stronie, sprawdzisz z SimilarWeb, a tego, jakie pytania zadają konsumenci, szukając konkretnego produktu czy usługi, dowiesz się z AnswerThePublic. Z kolei danych o słowach kluczowych, które możesz wykorzystać tworząc treści promocyjne, dostarczy ci Ubersuggest.

Pułapki, błędy i pomyłki

Przy tworzeniu strategii marketingowej nietrudno o błędy. Jednym z nich jest wspomniane już patrzenie na produkt czy usługę przez pryzmat własnych potrzeb i doświadczeń, a nie z perspektywy klienta. Dlatego z uporem będziemy powtarzać: pytaj bliskich, znajomych, czytaj komentarze na forach internetowych, rozmawiaj z innymi przedsiębiorcami.

Kolejny błąd to brak weryfikacji pomysłu z potencjalnymi klientami. – Tworzymy wielkie plany, wszystko chcemy policzyć i nawet do pewnego poziomu mamy policzone, a następnie zbyt późno wychodzimy na rynek, by te założenia zweryfikować – zauważa Artur Jabłoński. I dodaje: – Planujmy, mierzmy, ale w tym wszystkim zadbajmy też o pewną spontaniczność. Pozwólmy sobie na eksperyment czy ryzykowne zachowanie.

Elastyczność i szybkość w reagowaniu na zmieniające się realia rynkowe, w tym potrzeby klientów, to podstawa sukcesu każdej firmy. Dlatego znajdź czas, by regularnie aktualizować swoje założenia biznesowe. Wybierz jeden dzień w miesiącu i weryfikuj np. dotychczasową strategię.

Elastyczność warto uzupełnić o komponent skrajności – radzi Artur Jabłoński. I tłumaczy: – Nie bójmy się rozwiązań, które są do siebie przeciwstawne. Tworząc wszystko w jednym stylu, nie dotrzemy do szerokiego grona odbiorców. Zarezerwujmy część budżetu marketingowego na eksperymenty, których celem będzie pozyskanie wiedzy, jak ludzie kupują.

Dobra baza to podstawa

Podstawą sprzedaży w każdej firmie jest baza klientów. Jak ją stworzyć, a następnie dobrze wykorzystać? Przede wszystkim zacznij już od pierwszego klienta. 

Ważne, jakie konkretnie dane chcemy pozyskiwać. Istotne jednak, by nie zmęczyć klienta pytaniami. Postawmy na krótki i prosty formularz. I stwórzmy klientowi zachętę, "zapisz się do newslettera i odbierz e-book w prezencie".

Magdalena Janicka Ekspert ds. strategii i rozwoju MŚP w Santander Bank Polska 

Budując bazę klientów, warto dać potencjalnym klientom quiz. – Ludzie kochają quizy, które potwierdzają ich sposób myślenia o sobie lub czegoś ich uczą. Pamiętam trenerów personalnych, którzy w sprytny sposób opracowali zabawny quiz w formie autodiagnozy sylwetki, co pozwoliło im segmentować potencjalnych klientów i personalizować wysyłane komunikaty – mówi Artur Jabłoński.

Bądź w swoich działaniach elastyczny, nie bój się eksperymentować.

Mówi się, że dane to złoto XXI wieku. I nie ma w tym stwierdzeniu przesady, szczególnie gdy patrzy się na to, jak szybko i jakie wartości osiąga ten rynek. Niezależnie jednak od globalnych trendów spójrz na dane i możliwości, jakie stwarzają przez pryzmat swojego biznesu. Szukaj informacji, gromadź je i analizuj, a następnie wykorzystuj w codziennej działalności. Na każdym jej etapie.

Analizuj, nie zgaduj. Dane paliwem napędzającym rozwój twojej firmy

Dane to złoto XXI wieku i ważny element funkcjonowania biznesu. Jak docierać do informacji o rynku i klientach? Jak z nich korzystać? Jakich błędów unikać? Zobacz kolejny odcinek webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" i znajdź odpowiedzi na nurtujące cię pytania.

O wykorzystywaniu przez firmy informacji na temat klientów i rynku podczas webinaru "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej" w przestrzeni Santander Work Cafe w Warszawie będą rozmawiać Magdalena Janicka ekspert ds. strategii i rozwoju MŚP w Santander Bank Polska oraz Artur Jabłoński, konsultant i edukator. Zapisz się na webinar już dziś!

Marketing to dużo więcej niż reklama

Dobra strategia marketingowa powinna uwzględniać dane. To na podstawie konkretnych informacji płynących z rynku podejmujesz decyzję, jaki produkt i w jaki sposób oferować klientom. Z kolei np. wyniki sprzedażowe pozwalają ci weryfikować efekty podejmowanych działań.

Marketing to nie tylko reklama, to także opakowanie oferowanego produktu, kanał sprzedaży czy sposób dystrybucji. Sprzedaż produktów poprzez ich prezentację w domu klienta lub w sieci również jest elementem strategii. Podobnie jak decyzja o tym, czy będziemy ręcznie pakować nasze produkty, dołączać do nich karteczkę z podziękowaniem za zakup, czy kod rabatowy na kolejne zakupy – zwraca uwagę Magdalena Janicka.

Zdaniem Artura Jabłońskiego marketing to sztuka empatii, u podstaw której leży rozumienie potrzeb klienta a nie szereg skomplikowanych działań.

Kluczem do efektywnego marketingu jest zrozumienie kto, jak i dlaczego kupuje. Rozbicie tych trzech pytań na składowe: grupa docelowa, proces zakupowy i kryteria decyzyjne to wystarczający fundament działań marketingowych w firmie – zapewnia Artur Jabłoński.

Business From Home Asian woman preparing package delivery box Shipping for shopping online. young start up small business owner at home online orderBusiness From Home Asian woman preparing package delivery box Shipping for shopping online. young start up small business owner at home online order.entrepreneur, success, selling, online, order, delivery, retail, package, parcel, marketing, shipping, logistic, office, person, businesswoman, internet, work, owner, computer, merchant, sell, indoor, happy, female, laptop, home, business, cyberspace, technology, online shopping, woman, young, digital, girl, house, seller, shopping, lifestyle, sale, startup, store, product, small, shop, box, asian, phone, e-business, smartphone, freelance

Ważne, by zrozumieć kto, jak i dlaczego sięga po twoje produkty i usługi.

Jak wskazują eksperci, kupujący doceniają prosty przekaz, oczekują przejrzystej oferty. Pokazywanie, jak powstaje produkt, buduje zaufanie konsumentów. Mile widziany może być również instruktaż, jak z danego produktu czy usługi korzystać.

Korzystaj z nowych technologii

Dane to cenny zasób na każdym etapie prowadzonej działalności. Już pomysł na biznes warto zweryfikować z rodziną czy znajomymi. Zapytaj o ich potrzeby związane z konkretnymi produktami czy usługami, zweryfikuj np. godziny otwarcia czy to, jak chcesz się reklamować. 

Nieocenionym źródłem informacji są również zamieszczane w sieci komentarze na temat podobnych produktów i usług. To też dobry moment, by przyjrzeć się konkurencji i przetestować np. z bliskimi oferowane przez siebie rozwiązania.

Do analizy tych wszystkich informacji warto wykorzystać sztuczną inteligencję. AI można dziś "nakarmić" wiedzą na temat potencjalnych klientów, a następnie porozmawiać z wyobrażonym klientem, zapytać go o jego preferencje i testować jego reakcje na konkretny sposób komunikacji marketingowej – podpowiada Artur Jabłoński.

Ciekawym rozwiązaniem w kontekście analizy danych jest tzw. P.O.V – point of view, punkt widzenia. Jak to działa? – Spróbuj sobie wyobrazić, jak wygląda droga twojego klienta: jak do ciebie trafia, co go spotyka, z kim się kontaktuje, gdzie i jakie komunikaty marketingowe do niego docierają. To pozwala zidentyfikować luki w procesach czy procedurach – tłumaczy Artur Jabłoński.

Czy stać cię na działania marketingowe?

Fundamentem dla działań marketingowych i sprzedażowych jest baza klientów. To ona pozwala personalizować oferty, informować o nowościach i promocjach oraz budować trwałe relacje. Jak ją zbudować, przestrzegając RODO, a następnie skutecznie zabezpieczyć przed wyciekiem?

Musisz wiedzieć, o jakie dane chcesz zapytać klienta i w jakiej formie. Konstruując formularz, nie myśl o tym, co działa na ciebie, np. prezent przesyłany przez firmy w dniu twoich urodzin, pomyśl o tym, co działa na większość twoich przyszłych klientów i jakie ich dane będą ci rzeczywiście potrzebne – uczula Magdalena Janicka.

Pytaj klientów o to, co jest ci potrzebne do oferowania jeszcze lepszych usług i produktów.

Co ważne, działania marketingowe nie wymagają dziś wsparcia profesjonalistów. W tworzeniu materiałów promocyjnych, w tym tekstów na social media czy grafik, pomaga AI. Niezależnie od tego generują koszty. Jakim budżetem powinieneś dysponować, chcąc komunikować się w social mediach? Czy kwota ta powinna rosnąć wraz ze sprzedażą? Po jakie narzędzia marketingowe warto sięgać? Te tematy także zostaną poruszone podczas kolejnego spotkania z cyklu "O biznesie przy kawie".