AI w mojej firmie. Pierwsze i kolejne kroki
Jak zacząć korzystać z AI? Na co uważać? Jak zadawać pytania, by otrzymać konkretne odpowiedzi? Sztuczna inteligencja to nie moda, ale realna pomoc, którą możesz wykorzystać w swojej firmie. Sprawdź, jak zaoszczędzić czas i pieniądze. Zacznij działać z AI i rozwijaj swoje umiejętności.
13,5 proc. firm w Europie wykorzystuje AI do prowadzenia działalności – podaje Eurostat. Niewiele, ale – co ważne – z roku na rok odsetek ten rośnie. W 2024 r. o 5,5 proc. Z możliwości sztucznej inteligencji na większą skalę korzystają przedsiębiorcy z Danii (27,6 proc.), Szwecji (25,1 proc.) i Belgii (24,7 proc.).
Na drugim końcu rankingu znajdują się Rumunia (3,1 proc.), Bułgaria (6,5 proc.) i – co dla wielu może wydawać się niezrozumiałe – Polska. W kraju, który jest otwarty na nowinki technologiczne, a konsumenci chętnie sięgają po innowacyjne rozwiązania, tylko 5,9 proc. firm korzysta ze wsparcia AI.
Zacznijmy od podstawowych pytań
Jak zacząć korzystać z AI? A jeśli już to robisz, to jak rozszerzyć dotychczasowe możliwości? To proste! Zapytaj sztuczną inteligencję.
Jak jednak zaznacza EY w swoim najnowszym raporcie "Jak polskie firmy wdrażają AI? Analiza zmian rok do roku" z marca 2025 r., sztuczna inteligencja coraz odważniej wkracza do polskiego biznesu. AI wspiera przedsiębiorców – być może także ciebie – w obsłudze klienta, marketingu, sprzedaży, analizie danych, cyberbezpieczeństwie oraz rozwoju nowych produktów i usług.
Skąd więc tak niski wynik w badaniu Eurostatu? Sporo przedsiębiorców podchodzi do rozwiązań AI z rezerwą, nie chcąc ulegać chwilowej, w ich odczuciu, fascynacji. To m.in. z myślą o nich, ale też o tych, którzy chcą wdrożyć narzędzia AI, ale nie wiedzą, jak zacząć, wspólnie z Santander Bank Polska, ekspertem w obsłudze firm, przygotowaliśmy webinar "AI – moda czy realna pomoc w biznesie?".
Oszczędzaj z AI czas, pieniądze i swoją energię.
O tym, jak zacząć korzystać z AI, gdzie szukać możliwości usprawnień i jakich błędów unikać, szczególnie w pierwszym kontakcie, podpowiadają Artur Kurasiński, przedsiębiorca, publicysta i znawca nowych technologii oraz Marcin Schubert, ekspert bankowy cyber/AI w Santander Bank Polska.
Nie uczestniczyłeś w webinarze? A może chciałbyś wrócić do pewnych kwestii? Zobacz nagranie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
AI – jak zacząć korzystać?
- Zrób to wprost: "Cześć, prowadzę taką i taką działalność. Co powinienem wiedzieć, czego powinienem się dowiedzieć o tobie, żeby pomogło mi to lepiej prowadzić mój biznes?". Po wpisaniu takiego prompta zostaniesz zarzucony ogromną ilością wiedzy. Podążaj tym tropem – radzi Artur Kurasiński.
Możesz też uczyć się od tych, którzy mają już pewne doświadczenie w tym temacie. Santander Bank Polska z nowych technologii, w tym opartych o sztuczną inteligencję, korzysta od lat. Powiesz, że gracie w innej biznesowej lidze, że to nie ten poziom zaawansowania? Niekoniecznie! Bank, podobnie jak i ty, chce skutecznie docierać z przekazem do aktualnych i nowych klientów. W tworzeniu kampanii marketingowych Santandera wspiera AI.
![]()
Jest to rozwiązanie oparte na machine learningu i heurystykach, które w odpowiedni sposób dobierają próbę klientów do przekazu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dopasować naszą komunikację do konkretnych potrzeb naszych klientów.
Marcin Schubert
- Jest to rozwiązanie oparte na machine learningu i heurystykach, które w odpowiedni sposób dobierają próbę klientów do przekazu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dopasować naszą komunikację do konkretnych potrzeb naszych klientów – mówi Marcin Schubert.
AI – czy to dla mnie?
Prowadzisz kwiaciarnię, kawiarnię lub bistro? Produkujesz kosmetyki, szyjesz ubrania, a może wykonujesz meble? Zastanawiasz się, czy AI sprawdzi się w twojej firmie i masz wątpliwości, czy nie jest to rozwiązanie zarezerwowane dla korporacji? Odpowiadamy bez zająknięcia – nie jest!
AI nie tylko jest w stanie wesprzeć cię w wielu zadaniach, ale też wyręczyć, np. w pisaniu treści na media społecznościowe czy projektowaniu grafik. Oszczędzaj czas, pieniądze i energię. Skieruj swoją uwagę w inne miejsca np. do budowania relacji z klientem.
- Jesteś grafikiem, tworzysz teksty reklamowe w sieci? Usprawnij swoją pracę. Sprawdź, jak chatbot, Midjourney czy proste oprogramowanie, jak np. wtyczka pozwalająca zbierać dane dotyczące bloga, mogą zaoszczędzić twój czas. Nie potrzebujesz do tego działu IT – tłumaczy Artur Kurasiński.
Gdzie sprawdzi się AI? – Pierwsza rzecz: przekaz marketingowy. W ciągu kilku godzin jesteś w stanie stworzyć treść, która może konkurować, z tym, czym w przeszłości zajmowały się firmy marketingowe. Druga – tłumaczenia. Działasz lokalnie, ale masz stronę internetową i odpowiednie kanały marketingowe? Możesz wyjść na inne rynki. Kolejna kwestia to szeroko pojęta optymalizacja i logistyka. Każda firma ma w sobie pewien aspekt logistyczny, który można zoptymalizować. Połącz Power Optimate z chatemGPT i analizuj arkusze kalkulacyjne – radzi Marcin Schubert.
AI – z jakich narzędzi mogę skorzystać?
Wymieniając niemal jednym tchem…
- Wyszukiwanie i weryfikacja informacji – ChatGPT, Azure OpenAI, Algolia
- Analiza danych – Claude AI, Scanitto Pro, ABBYY FineReader
- Analiza opinii klientów – MonkeyLearn AI, Lexalytics, Qualtrics XM
- Generowanie treści reklamowych i SEO – Jasper AI, Copy.ai, ChatGPT
- Tworzenie grafik – Midjourney, Canva AI, DALL·E
- Pisanie postów na media społecznościowe – Copy.ai, Jasper AI
- Produkcja prostych materiałów wideo – Pictory AI
To tylko część przykładów z naprawdę długiej listy narzędzi, które możesz wykorzystać w swojej firmie.
- Zachęcam, by zacząć od podstaw, a więc chatbota. I znów, zapytaj sztucznej inteligencji: "cześć, jestem małą firmą, która chce rozszerzyć działalność za granicą. Na początku w krajach UE. Nakreśl mi plan marketingowy, powiedz, jakiego rodzaju promptów mam używać, by stworzyć wizualizację np. w Midjourney, a na końcu stwórz mi arkusz kalkulacyjny, którym mogę się posługiwać np. w rozmowach z działem handlowym" – podpowiada Artur Kurasiński.
- Midjourney generuje niesamowite rzeczy. Możesz stworzyć własny styl, odpowiadający twoim potrzebom. Na podstawie tego stylu możesz następnie opracować makietę strony internetowej i już w tym momencie budować rozpoznawalność. Z kolei chatboty doskonale tłumaczą w wielu językach. Szybko i bez większego trudu możesz dokonać rzeczy, które były albo niedostępne, albo kosztowały tak dużo, że większość przedsiębiorców rezygnowała z nich – zauważa Marcin Schubert.
AI – czy mnie na to stać?
Skoro wywołaliśmy już temat kosztów… Zastanawiasz się, czy stać cię na innowacyjne rozwiązania? Z prędkością, której może nam pozazdrościć AI i z pełnym przekonaniem odpowiadamy "tak".
- To nie są narzędzia kosztujące kilka tysięcy dolarów, a kilka, kilkanaście dolarów miesięcznie. Nie będzie lepszej inwestycji niż wykupienie dostępu do chatbota. Zwróci ci się to po wielokroć, będzie też z tego korzystał cały zespół – przekonuje Artur Kurasiński.
Mało tego, korzystanie z AI pozwoli ci zaoszczędzić. Wielu rzeczy nie musisz już zlecać podwykonawcom, możesz je zrobić sam czy raczej scedować na AI. Przykład? Tworzenie treści na media społecznościowe. Chatbot porozmawia z tobą i na podstawie tego, co usłyszy, stworzy treść, która będzie odpowiednia dla twojej marki. Będzie ją też zmieniał i udoskonalał, gdy nie przyniesie oczekiwanych efektów.
- Pamiętaj, że te wszystkie narzędzia są karmione olbrzymią ilością danych. Korzystasz więc z milionów mózgów, które są podłączone do tego narzędzia. Za kilkanaście dolarów miesięcznie masz najmądrzejszego specjalistę od marketingu, reklam, tworzenia treści pisanych czy wideo. Zacznij korzystać z tego i nie zniechęcaj się. Pierwszego dnia nie będziesz mistrzem, to jest proces. Jednak im wcześniej zaczniesz, tym szybciej dojdziesz do upragnionego celu – zachęca Artur Kurasiński.
I jeszcze jedna ważna rzecz – ChatGPT czy jakikolwiek inny bot nie męczy się. Możesz pytać do skutku.
- Sprawdzaj otrzymane informacje, weryfikuj u drugiego bota. Zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi to najlepszy sposób na dochodzenie do prawdy i lepszych rezultatów – nie ma wątpliwości Marcin Schubert. – AI pobudza też kreatywność. Uzyskane informacje rozszerzają nasze możliwości – dodaje ekspert Santander Bank Polska.
AI – jakich błędów unikać?
Sztuczna inteligencja to narzędzie, które cały czas się uczy, korzystając z ogólnodostępnych danych. Ważne, by treści, którymi karmimy AI, a które dotyczą naszej firmy, nie trafiały do wspólnego worka.
- Nie zdajemy sobie sprawy, jak często pytamy o rzeczy, które mogą być niebezpieczne dla naszej firmy. Wrzucamy dane osobowe i teleadresowe. Jeśli będziemy bezrefleksyjnie podawać te informacje chatbotom, część z tych rzeczy wypłynie. Jeśli więc udostępniasz informacje, staraj się je zanonimizować. Wykorzystuj wszelkie sposoby, aby ktoś, kto jest na zewnętrz i kto trafi na te informacje, nie wiedział, od jakiej firmy pochodzą – ostrzega Artur Kurasiński.
Pamiętaj też, że AI może się mylić, halucynować. - Sztuczna inteligencja stara się odpowiedzieć na zadane pytanie najlepiej jak potrafi i zdarza się, że część tej wypowiedzi może być wymyślona. Jeśli coś budzi nasze wątpliwości, sprawdźmy to u innego źródła. Niech to jednak nie zniechęca do dalszego korzystania z tego narzędzia – uczula Marcin Schubert.
AI w mojej firmie?
Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, ty także możesz i powinieneś korzystać z dostępnych rozwiązań. Sztuczna inteligencja to nie przyszłość a teraźniejszość, która pozwala wykonywać codzienne zawodowe obowiązki szybciej, łatwiej i taniej. Nie jest to też chwilowa moda. Od nowych technologii, które będą coraz bardziej zaawansowane, nie ma już odwrotu. Dlatego sprawdzaj, doczytuj i testuj to, co twoim zdaniem najbardziej ci się przyda. I pamiętaj…
![]()
Świat nie będzie czekał, aż się wdrożysz. Jeśli wszyscy dookoła zaczynają korzystać ze sztucznej inteligencji, a ty wciąż nie próbujesz tego robić, to zostaniesz z tyłu. Nie musisz uczyć się kodować czy wiedzieć na temat AI bardzo dużo. Musisz nauczyć się korzystać z narzędzi, umiejętnie zadając pytania i rozumieć, w jaką stronę idzie ten rozwój
Artur Kurasiński
Narzędzie AI to wydatek kilku lub kilkunastu dolarów miesięcznie
"AI – moda czy realna pomoc w biznesie?" to pierwszy odcinek cyklu webinarów "O biznesie przy kawie", w którym wspólnie z ekspertami rynku i Santader Bank Polska poruszamy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców tematy. Śledźcie informacje na naszej stronie oraz w mediach społecznościowych i zapiszcie się na kolejny webinar. Tym razem porozmawiamy o podatkach.