WP Brand Studio

Analizuj, nie zgaduj. Dane paliwem napędzającym rozwój twojej firmy

Dane to złoto XXI wieku i ważny element funkcjonowania biznesu. Jak docierać do informacji o rynku i klientach? Jak z nich korzystać? Jakich błędów unikać? Zobacz kolejny odcinek webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" i znajdź odpowiedzi na nurtujące cię pytania.

O wykorzystywaniu przez firmy informacji na temat klientów i rynku podczas webinaru "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej" w przestrzeni Santander Work Cafe w Warszawie będą rozmawiać Magdalena Janicka ekspert ds. strategii i rozwoju MŚP w Santander Bank Polska oraz Artur Jabłoński, konsultant i edukator. Zapisz się na webinar już dziś!

Marketing to dużo więcej niż reklama

Dobra strategia marketingowa powinna uwzględniać dane. To na podstawie konkretnych informacji płynących z rynku podejmujesz decyzję, jaki produkt i w jaki sposób oferować klientom. Z kolei np. wyniki sprzedażowe pozwalają ci weryfikować efekty podejmowanych działań.

Marketing to nie tylko reklama, to także opakowanie oferowanego produktu, kanał sprzedaży czy sposób dystrybucji. Sprzedaż produktów poprzez ich prezentację w domu klienta lub w sieci również jest elementem strategii. Podobnie jak decyzja o tym, czy będziemy ręcznie pakować nasze produkty, dołączać do nich karteczkę z podziękowaniem za zakup, czy kod rabatowy na kolejne zakupy – zwraca uwagę Magdalena Janicka.

Zdaniem Artura Jabłońskiego marketing to sztuka empatii, u podstaw której leży rozumienie potrzeb klienta a nie szereg skomplikowanych działań.

Kluczem do efektywnego marketingu jest zrozumienie kto, jak i dlaczego kupuje. Rozbicie tych trzech pytań na składowe: grupa docelowa, proces zakupowy i kryteria decyzyjne to wystarczający fundament działań marketingowych w firmie – zapewnia Artur Jabłoński.

Business From Home Asian woman preparing package delivery box Shipping for shopping online. young start up small business owner at home online orderBusiness From Home Asian woman preparing package delivery box Shipping for shopping online. young start up small business owner at home online order.entrepreneur, success, selling, online, order, delivery, retail, package, parcel, marketing, shipping, logistic, office, person, businesswoman, internet, work, owner, computer, merchant, sell, indoor, happy, female, laptop, home, business, cyberspace, technology, online shopping, woman, young, digital, girl, house, seller, shopping, lifestyle, sale, startup, store, product, small, shop, box, asian, phone, e-business, smartphone, freelance

Ważne, by zrozumieć kto, jak i dlaczego sięga po twoje produkty i usługi.

Jak wskazują eksperci, kupujący doceniają prosty przekaz, oczekują przejrzystej oferty. Pokazywanie, jak powstaje produkt, buduje zaufanie konsumentów. Mile widziany może być również instruktaż, jak z danego produktu czy usługi korzystać.

Korzystaj z nowych technologii

Dane to cenny zasób na każdym etapie prowadzonej działalności. Już pomysł na biznes warto zweryfikować z rodziną czy znajomymi. Zapytaj o ich potrzeby związane z konkretnymi produktami czy usługami, zweryfikuj np. godziny otwarcia czy to, jak chcesz się reklamować. 

Nieocenionym źródłem informacji są również zamieszczane w sieci komentarze na temat podobnych produktów i usług. To też dobry moment, by przyjrzeć się konkurencji i przetestować np. z bliskimi oferowane przez siebie rozwiązania.

Do analizy tych wszystkich informacji warto wykorzystać sztuczną inteligencję. AI można dziś "nakarmić" wiedzą na temat potencjalnych klientów, a następnie porozmawiać z wyobrażonym klientem, zapytać go o jego preferencje i testować jego reakcje na konkretny sposób komunikacji marketingowej – podpowiada Artur Jabłoński.

Ciekawym rozwiązaniem w kontekście analizy danych jest tzw. P.O.V – point of view, punkt widzenia. Jak to działa? – Spróbuj sobie wyobrazić, jak wygląda droga twojego klienta: jak do ciebie trafia, co go spotyka, z kim się kontaktuje, gdzie i jakie komunikaty marketingowe do niego docierają. To pozwala zidentyfikować luki w procesach czy procedurach – tłumaczy Artur Jabłoński.

Czy stać cię na działania marketingowe?

Fundamentem dla działań marketingowych i sprzedażowych jest baza klientów. To ona pozwala personalizować oferty, informować o nowościach i promocjach oraz budować trwałe relacje. Jak ją zbudować, przestrzegając RODO, a następnie skutecznie zabezpieczyć przed wyciekiem?

Musisz wiedzieć, o jakie dane chcesz zapytać klienta i w jakiej formie. Konstruując formularz, nie myśl o tym, co działa na ciebie, np. prezent przesyłany przez firmy w dniu twoich urodzin, pomyśl o tym, co działa na większość twoich przyszłych klientów i jakie ich dane będą ci rzeczywiście potrzebne – uczula Magdalena Janicka.

Co ważne, działania marketingowe nie wymagają dziś wsparcia profesjonalistów. W tworzeniu materiałów promocyjnych, w tym tekstów na social media czy grafik, pomaga AI. Niezależnie od tego generują koszty. Jakim budżetem powinieneś dysponować, chcąc komunikować się w social mediach? Czy kwota ta powinna rosnąć wraz ze sprzedażą? Po jakie narzędzia marketingowe warto sięgać? Te tematy także zostaną poruszone podczas kolejnego spotkania z cyklu "O biznesie przy kawie".

Pytaj klientów o to, co jest ci potrzebne do oferowania jeszcze lepszych usług i produktów.

Chcesz wiedzieć, jak wdrożyć lub udoskonalić strategię marketingową w swojej firmie? Zarezerwuj czas w środę 4 czerwca o godz. 11 i weź udział w webinarze "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej". Do zobaczenia!

Twoja firma potrzebuje kapitału? Dowiedz się, gdzie możesz znaleźć odpowiednie wsparcie

Przedsiębiorstwo, które chce inwestować w swój rozwój, potrzebuje pieniędzy, także z zewnętrz. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, wystarczy po nie sięgnąć. Warto, bo to nie tylko konkretny zastrzyk gotówki, ale też możliwość weryfikacji, co w firmie działa, a co wymaga poprawy.

Właściciele lokalnej kawiarni z najlepszej jakości kawą potrzebowali pieniędzy na otwarcie nowych lokalizacji. Poprzez platformę crowdfundingową zwrócili się o pomoc do kawoszy i otrzymali ją. Dziś zarządzają siecią kawiarni z wierną społecznością wokół.

Absolwentki chemii chciały stworzyć własną linię specjalistycznych kosmetyków, produkowanych lokalnie i z naturalnych składników. W starcie, a następnie rozwinięciu działalności, pomógł im kredyt. Dziś firma ma wiernych odbiorców stale udoskonalanych produktów.

Niewielki zakład produkcyjny zajmujący się obróbką tworzyw sztucznych skorzystał z leasingu na instalację fotowoltaiczną. Później firma kupowała kolejne maszyny, łącząc dofinansowanie unijne z finansowaniem bankowym, by ostatecznie zgłosić się po kredyt na nowy, większy zakład.

To tylko kilka przykładów, jak zewnętrzne finansowanie może wspierać biznes. I właśnie o tym Dorota Sierakowska, finansistka i inwestorka oraz Tomasz Aziewicz, ekspert Santander Bank Polska ds. zrównoważonego finansowania mówią w kolejnym odcinku z cyklu "O biznesie przy kawie" – "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Posłuchajcie!

Firma, która dba o zrównoważony rozwój, może liczyć na wsparcie w formie np. unijnych dotacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kapitał na zrównoważony rozwój

Unia Europejska konsekwentnie dąży do budowy gospodarki o obiegu zamkniętym, deklarując osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Równocześnie wspiera zrównoważony rozwój oraz firmy, które w sposób odpowiedzialny podchodzą do swojego wpływu na środowisko naturalne, otoczenie czy pracowników. Przedsiębiorstwo, które działa w zgodzie z zasadami ESG, nie tylko odpowiada na potrzeby klientów i partnerów biznesowych, ale wzmacnia swoją pozycję na rynku.

Ludzie skupiają się dziś wokół określonej idei czy wartości. Jedną z nich jest odpowiedzialne podejście do produkcji, a więc zasada, by nie produkować więcej niż potrzeba – zauważa Dorota Sierakowska. I dodaje: - Firm, które tworzą zrównoważone produkty, z myślą o środowisku i większej kontroli nad kosztami, jest coraz więcej. Co ważne, takie podejście buduje przewagę niewielkich przedsiębiorstw.

Inwestycje w zrównoważone rozwiązania, w tym m.in. w odnawialne źródła energii, są uzasadnione ekonomicznie. To się firmom po prostu opłaca. Mało tego, biznes, który chce działać odpowiedzialnie, może sięgać po unijne dotacje. Są to środki bezzwrotne lub częściowo zwrotne. Można nimi sfinansować np. inwestycje w odnawialne źródła energii, automatyzację, cyfryzację czy gospodarkę obiegu zamkniętego. 

Co ważne, przedsiębiorcy mogą połączyć programy wsparcia z finansowaniem banku. To, czego muszą się nauczyć, to poprawny wybór programów, które wpisują się w działalność firmy, i wypełnianie wniosków. Warto przy tym korzystać ze wsparcia profesjonalistów - sugeruje Tomasz Aziewicz. I dodaje: - Sama idea zrównoważonego rozwoju nie jest jednak czynnikiem, który pozwala lepiej ocenić firmę. Liczą się twarde dane.

Dobrym przykładem łączenia dotacji unijnych z finansowaniem banku jest kredyt ekologiczny, który można zaciągnąć m.in. na inwestycje w technologie ograniczające zużycie energii, emisję CO₂ czy wykorzystujące odnawialne źródła. Co ciekawe, taki kredyt jest nie tylko atrakcyjnie oprocentowany, ale też niektóre unijne programy pozwalają umorzyć część pożyczonego kapitału.

Nacisk na zrównoważony rozwój czy efektywność energetyczną, a także procesy demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa i niedobór pracowników, wymuszają automatyzację wielu procesów. Chcąc inwestować, firmy potrzebują finansowego wsparcia.

Zachęcam do rozmowy z naszymi doradcami, którzy przedstawią możliwości sfinansowania danej inwestycji oraz dobiorą najbardziej odpowiedni dla przedsiębiorcy produkt – dodaje Tomasz Aziewicz. 

Leasing czy kredyt inwestycyjny?

W Polsce dynamicznie rozwija się rynek leasingu. Jak podaje Związek Polskiego Leasingu, w ubiegłym roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę 110,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 10,4 proc. w porównaniu z 2023 r. Z czego wynika popularność tej formy finansowania? Po leasing sięgają głównie mali przedsiębiorcy, a to oni stanowią gros firm w Polsce.

Istotnym czynnikiem jest również chęć optymalizacji podatkowej (ratę przedsiębiorcy mogą wrzucić w koszty – przyp. red.). To finansowanie firmy wybierają, gdy potrzebują samochodu, maszyny czy urządzenia – zauważa Tomasz Aziewicz.

Leasing jest wygodny, gdy potrzebujemy kupić konkretną rzecz. Dzięki temu przedsiębiorcy nie muszą wydawać dużych kwot jednorazowo, rozłożenie spłaty w czasie wpływa na lepszą płynność finansową – dodaje Dorota Sierakowska.

Z kolei przedsiębiorcy, którzy chcą sfinansować zakup nieruchomości lub inwestycje z nią związane, np. modernizację czy termomodernizację, częściej sięgają po kredyt inwestycyjny. Jego zaletami są długi okres spłaty i raty w stałej wysokości.

A co z firmami, które chciałyby sfinansować proces lub tzw. dobro niematerialne? - Wszystko zależy od celu inwestycyjnego i wizji przedsiębiorcy. Można sfinansować oprogramowanie, zatrudnienie pracowników. Wystarczy, że przedsiębiorca wytłumaczy, jak planowana inwestycja wpłynie na zdolność firmy do generowania przychodów.

Tomasz Aziewicz  ekspert customer journey w Santander Bank Polska

Wsparcie społeczności

Ciekawym sposobem na pozyskanie funduszy jest crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. W tym modelu niezbędne środki pozyskujemy od dużej liczby inwestorów.

Polega to na emisji udziałów, które są sprzedane za mniejsze kwoty dla mniejszych udziałowców. Co ciekawe, to rozwiązanie pozwala związać interesariuszy z przedsiębiorstwem. Sprawdzi się więc doskonale, gdy wokół określonego tematu mamy zbudowaną społeczność. Mam tu na myśli budowanie biznesu wokół pewnej idei, w którą różne osoby wierzą i dlatego chcą nam zapewnić finansowanie – tłumaczy Dorota Sierakowska.

Zdaniem ekspertki crowdfunding będzie się rozwijać, ale na bardziej uregulowanych zasadach.

Co można sfinansować w ten sposób? Przedsiębiorcę w zasadzie ogranicza jego wyobraźnia. Ponieważ jest to finansowanie społecznościowe, może być związane z określoną wartością. Możemy zbierać pieniądze na stworzenie produktu, budowę nowej siedziby, zakup maszyn, ale też praw autorskich, na bazie których dopiero powstanie produkt. Ważne, by pokazać, co konkretnie chcemy sfinansować. Potrzebujemy pomysłu i społeczności, która w niego uwierzy.

Dorota Sierakowska finansistka i inwestorka

Finansuj i weryfikuj kondycję firmy

Wielu przedsiębiorców unika sięgania po zewnętrzne finansowanie, co często wynika z ostrożności. Szczególnie właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych są – zdaniem ekspertów – zachowawczy w podejściu do finansowania. Barierą są ponadto wysokie stopy procentowe i brak wystarczającej wiedzy na temat dostępnych form zewnętrznego finansowania.

Tymczasem sięgnięcie po kredyt inwestycyjny, leasing czy unijną dotację pozwala zweryfikować kondycję firmy. - W wielu przypadkach próba zdobycia kapitału wiąże się z lepszą analizą naszej firmy i z usprawnieniem różnych procesów – nie ma wątpliwości Dorota Sierakowska.

Sam proces starania się o zewnętrzne finansowanie weryfikuje pomysł. Osoby oceniające wniosek kredytowy sprawdzają, czy udzielone wsparcie nie spowoduje problemów z płynnością firmy. Dbają, by ryzyko było jak najmniejsze – dodaje Tomasz Aziewicz.

Leasing wspiera przedsiębiorców w zakupie konkretnej rzeczy, kredyt sprawdza się przy większych inwestycjach.

I zachęca: - Mamy dla przedsiębiorców różne rozwiązania. Raz jeszcze wrócę do tego, że warto porozmawiać o nich z doradcami bankowymi. Eksperci wysłuchają, podpowiedzą i przeprowadzą przedsiębiorcę przez cały proces.

Kapitał na rozwój. Jak zapewnić firmie niezbędne finansowanie?

Przedsiębiorcy mają dziś dostęp do wielu instrumentów zewnętrznego finansowania: kredytu, pożyczki, dotacji, leasingu. Gdzie szukać wsparcia, które odpowiada potrzebom twojej firmy? I jak dysponować tymi pieniędzmi, by osiągnąć założony cel? Posłuchaj, co na ten temat mówią eksperci.

Firmy sięgają po zewnętrzne środki, by sfinansować inwestycje w nowe technologie, urządzenia lub nieruchomości, rozszerzenie działalności czy działania marketingowe. Dodatkowy kapitał przydaje się m.in. w procesie tworzenia nowych produktów, udoskonalania dotychczasowych, opracowania prototypów, przeprowadzania innowacyjnych badań czy inwestowania w infrastrukturę. Słowem, firma, która chce się rozwijać, potrzebuje konkretnego zastrzyku gotówki.

Do najpopularniejszych form zewnętrznego finansowania należą: kredyt bankowy, leasing, inwestycje aniołów biznesu (głównie w start-upy i młode firmy), Fundusze Venture Capital (tu najczęściej obserwujemy inwestycje w firmy z potencjałem szybkiego wzrostu), dotacje (rządowe i unijne) czy crowdfuning – pozyskiwanie funduszy na projekty lub przedsięwzięcia poprzez zbiórki publiczne, organizowane zwykle przez platformy online.

O tym, czy i jak polskie firmy wykorzystują możliwości płynące z zewnętrznego finansowania Tomasz Aziewicz, ekspert Santander Bank Polska ds. zrównoważonego rozwoju oraz Dorota Sierakowska, finansistka i inwestorka będą mówić podczas kolejnego odcinka webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" – "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Start już 21 maja o godz. 11. Nie zapomnij się zapisać!

Leasing cały czas rośnie

Korzystną formą finansowania dla firm jest leasing. W ten sposób przedsiębiorca może sfinansować zakup środków trwałych, np. samochodów, maszyn czy sprzętu bez konieczności ich bezpośredniego zakupu. Dla tych, którzy jeszcze nie korzystali, wyjaśniamy: właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa, a leasingobiorca płaci regularne raty za jego użytkowanie.

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po tę formę zewnętrznego finansowania, co potwierdzają dane Związku Polskiego Leasingu. W ubiegłym roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę 110,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 10,4 proc. w porównaniu z 2023 r. Jak szacuje ZPL, w 2025 r. leasing także będzie rósł w dwucyfrowym tempie.

Zapisz się na webinar i sprawdź, jak możesz zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność.

Jak działa leasing dla firm? Kto może z niego skorzystać? I jakie zalety – poza odliczeniem podatkowym – ma to rozwiązanie? O tym powiedzą eksperci podczas webinaru.

Inwestycja w zrównoważony rozwój

Do inwestycji przedsiębiorców niejednokrotnie motywuje ESG (Environmental, Social, Governance). To podejście oceniające wpływ działalności biznesu na trzy obszary: środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, coraz częściej jest brane pod uwagę przez inwestorów, partnerów handlowych i klientów. Chcąc działać odpowiedzialnie i w sposób zrównoważony, firmy potrzebują pieniędzy na inwestycje.

Przedsiębiorstwa, szczególnie małe, nie są w stanie konkurować ceną czy wielkością nakładów na marketing. Mogą za to konkurować tym, że są odpowiedzialne – przekonuje Dorota Sierakowska.

Zrównoważone przedsiębiorstwa kwalifikują się do różnego rodzaju programów dofinansowań czy kredytów na preferencyjnych warunkach. Warto orientować się w programach, które odpowiadają potrzebom twojej firmy i skorzystać z atrakcyjnego finansowania.

W tej chwili coraz częściej pojawiają się fundusze celowe, np. na inwestycje w OZE, automatyzację czy budowę gospodarki obiegu zamkniętego. Można też poszukać wsparcia na termomodernizację czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. 

- Inwestycja musi mieć ekonomiczne uzasadnienie, o przyznaniu finansowania decydują twarde dane. Niemniej przedsiębiorcom łatwiej dziś łączyć wsparcie unijne czy samorządowe z bankowym, leasingowym – wskazuje Tomasz Aziewicz.

Myśląc o pozyskaniu zewnętrznego finansowania, nie można zapominać o budowaniu zdolności kredytowej. O tym, jak ważne są historia współpracy z bankiem, terminowość spłat, a także obecne i prognozowane przychody eksperci będą mówić podczas webinaru.

Weź udział w webinarze!

Przedsiębiorco, jeśli nie znasz i nie wykorzystujesz wszystkich dostępnych możliwości zewnętrznego finansowania, dobrze trafiłeś. Weź udział w webinarze "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Posłuchaj, co eksperci mówią o leasingu, kredytach i pożyczkach, unijnych dotacjach czy crowdfundingu. Sprawdź, jak będą się zmieniały potrzeby inwestycyjne firm, także twoje, w kontekście dążenia UE do budowy gospodarki o obiegu zamkniętym. I czy w związku z tym będzie łatwiej o środki na inwestycje związane ze zrównoważonym rozwojem.

Budowanie firmy odpowiedzialnej za środowisko naturalne czy społeczności wymaga nakładów. W tym kontekście warto przyjrzeć się m.in. unijnym programowym dotacyjnym.

Do zobaczenia w środę 21 maja o godz. 11. I najważniejsze, udział w webinarze jest bezpłatny, ale trzeba się zapisać. Zrobisz to tutaj.