Analizuj, nie zgaduj. Dane paliwem napędzającym rozwój twojej firmy
Dane to złoto XXI wieku i ważny element funkcjonowania biznesu. Jak docierać do informacji o rynku i klientach? Jak z nich korzystać? Jakich błędów unikać? Zobacz kolejny odcinek webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" i znajdź odpowiedzi na nurtujące cię pytania.
O wykorzystywaniu przez firmy informacji na temat klientów i rynku podczas webinaru "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej" w przestrzeni Santander Work Cafe w Warszawie będą rozmawiać Magdalena Janicka ekspert ds. strategii i rozwoju MŚP w Santander Bank Polska oraz Artur Jabłoński, konsultant i edukator. Zapisz się na webinar już dziś!
Marketing to dużo więcej niż reklama
Dobra strategia marketingowa powinna uwzględniać dane. To na podstawie konkretnych informacji płynących z rynku podejmujesz decyzję, jaki produkt i w jaki sposób oferować klientom. Z kolei np. wyniki sprzedażowe pozwalają ci weryfikować efekty podejmowanych działań.
Marketing to nie tylko reklama, to także opakowanie oferowanego produktu, kanał sprzedaży czy sposób dystrybucji. Sprzedaż produktów poprzez ich prezentację w domu klienta lub w sieci również jest elementem strategii. Podobnie jak decyzja o tym, czy będziemy ręcznie pakować nasze produkty, dołączać do nich karteczkę z podziękowaniem za zakup, czy kod rabatowy na kolejne zakupy – zwraca uwagę Magdalena Janicka.
Zdaniem Artura Jabłońskiego marketing to sztuka empatii, u podstaw której leży rozumienie potrzeb klienta a nie szereg skomplikowanych działań.
Kluczem do efektywnego marketingu jest zrozumienie kto, jak i dlaczego kupuje. Rozbicie tych trzech pytań na składowe: grupa docelowa, proces zakupowy i kryteria decyzyjne to wystarczający fundament działań marketingowych w firmie – zapewnia Artur Jabłoński.
Ważne, by zrozumieć kto, jak i dlaczego sięga po twoje produkty i usługi.
Jak wskazują eksperci, kupujący doceniają prosty przekaz, oczekują przejrzystej oferty. Pokazywanie, jak powstaje produkt, buduje zaufanie konsumentów. Mile widziany może być również instruktaż, jak z danego produktu czy usługi korzystać.
Korzystaj z nowych technologii
Dane to cenny zasób na każdym etapie prowadzonej działalności. Już pomysł na biznes warto zweryfikować z rodziną czy znajomymi. Zapytaj o ich potrzeby związane z konkretnymi produktami czy usługami, zweryfikuj np. godziny otwarcia czy to, jak chcesz się reklamować.
Nieocenionym źródłem informacji są również zamieszczane w sieci komentarze na temat podobnych produktów i usług. To też dobry moment, by przyjrzeć się konkurencji i przetestować np. z bliskimi oferowane przez siebie rozwiązania.
Do analizy tych wszystkich informacji warto wykorzystać sztuczną inteligencję. AI można dziś "nakarmić" wiedzą na temat potencjalnych klientów, a następnie porozmawiać z wyobrażonym klientem, zapytać go o jego preferencje i testować jego reakcje na konkretny sposób komunikacji marketingowej – podpowiada Artur Jabłoński.
Ciekawym rozwiązaniem w kontekście analizy danych jest tzw. P.O.V – point of view, punkt widzenia. Jak to działa? – Spróbuj sobie wyobrazić, jak wygląda droga twojego klienta: jak do ciebie trafia, co go spotyka, z kim się kontaktuje, gdzie i jakie komunikaty marketingowe do niego docierają. To pozwala zidentyfikować luki w procesach czy procedurach – tłumaczy Artur Jabłoński.
Czy stać cię na działania marketingowe?
Fundamentem dla działań marketingowych i sprzedażowych jest baza klientów. To ona pozwala personalizować oferty, informować o nowościach i promocjach oraz budować trwałe relacje. Jak ją zbudować, przestrzegając RODO, a następnie skutecznie zabezpieczyć przed wyciekiem?
Musisz wiedzieć, o jakie dane chcesz zapytać klienta i w jakiej formie. Konstruując formularz, nie myśl o tym, co działa na ciebie, np. prezent przesyłany przez firmy w dniu twoich urodzin, pomyśl o tym, co działa na większość twoich przyszłych klientów i jakie ich dane będą ci rzeczywiście potrzebne – uczula Magdalena Janicka.
Co ważne, działania marketingowe nie wymagają dziś wsparcia profesjonalistów. W tworzeniu materiałów promocyjnych, w tym tekstów na social media czy grafik, pomaga AI. Niezależnie od tego generują koszty. Jakim budżetem powinieneś dysponować, chcąc komunikować się w social mediach? Czy kwota ta powinna rosnąć wraz ze sprzedażą? Po jakie narzędzia marketingowe warto sięgać? Te tematy także zostaną poruszone podczas kolejnego spotkania z cyklu "O biznesie przy kawie".
Pytaj klientów o to, co jest ci potrzebne do oferowania jeszcze lepszych usług i produktów.
Chcesz wiedzieć, jak wdrożyć lub udoskonalić strategię marketingową w swojej firmie? Zarezerwuj czas w środę 4 czerwca o godz. 11 i weź udział w webinarze "Analizuj, nie zgaduj – wykorzystanie danych w strategii marketingowej". Do zobaczenia!