WP Brand Studio

Twoja firma potrzebuje kapitału? Dowiedz się, gdzie możesz znaleźć odpowiednie wsparcie

Przedsiębiorstwo, które chce inwestować w swój rozwój, potrzebuje pieniędzy, także z zewnętrz. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, wystarczy po nie sięgnąć. Warto, bo to nie tylko konkretny zastrzyk gotówki, ale też możliwość weryfikacji, co w firmie działa, a co wymaga poprawy.

Właściciele lokalnej kawiarni z najlepszej jakości kawą potrzebowali pieniędzy na otwarcie nowych lokalizacji. Poprzez platformę crowdfundingową zwrócili się o pomoc do kawoszy i otrzymali ją. Dziś zarządzają siecią kawiarni z wierną społecznością wokół.

Absolwentki chemii chciały stworzyć własną linię specjalistycznych kosmetyków, produkowanych lokalnie i z naturalnych składników. W starcie, a następnie rozwinięciu działalności, pomógł im kredyt. Dziś firma ma wiernych odbiorców stale udoskonalanych produktów.

Niewielki zakład produkcyjny zajmujący się obróbką tworzyw sztucznych skorzystał z leasingu na instalację fotowoltaiczną. Później firma kupowała kolejne maszyny, łącząc dofinansowanie unijne z finansowaniem bankowym, by ostatecznie zgłosić się po kredyt na nowy, większy zakład.

To tylko kilka przykładów, jak zewnętrzne finansowanie może wspierać biznes. I właśnie o tym Dorota Sierakowska, finansistka i inwestorka oraz Tomasz Aziewicz, ekspert Santander Bank Polska ds. zrównoważonego finansowania mówią w kolejnym odcinku z cyklu "O biznesie przy kawie" – "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Posłuchajcie!

Firma, która dba o zrównoważony rozwój, może liczyć na wsparcie w formie np. unijnych dotacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kapitał na zrównoważony rozwój

Unia Europejska konsekwentnie dąży do budowy gospodarki o obiegu zamkniętym, deklarując osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Równocześnie wspiera zrównoważony rozwój oraz firmy, które w sposób odpowiedzialny podchodzą do swojego wpływu na środowisko naturalne, otoczenie czy pracowników. Przedsiębiorstwo, które działa w zgodzie z zasadami ESG, nie tylko odpowiada na potrzeby klientów i partnerów biznesowych, ale wzmacnia swoją pozycję na rynku.

Ludzie skupiają się dziś wokół określonej idei czy wartości. Jedną z nich jest odpowiedzialne podejście do produkcji, a więc zasada, by nie produkować więcej niż potrzeba – zauważa Dorota Sierakowska. I dodaje: - Firm, które tworzą zrównoważone produkty, z myślą o środowisku i większej kontroli nad kosztami, jest coraz więcej. Co ważne, takie podejście buduje przewagę niewielkich przedsiębiorstw.

Inwestycje w zrównoważone rozwiązania, w tym m.in. w odnawialne źródła energii, są uzasadnione ekonomicznie. To się firmom po prostu opłaca. Mało tego, biznes, który chce działać odpowiedzialnie, może sięgać po unijne dotacje. Są to środki bezzwrotne lub częściowo zwrotne. Można nimi sfinansować np. inwestycje w odnawialne źródła energii, automatyzację, cyfryzację czy gospodarkę obiegu zamkniętego. 

Co ważne, przedsiębiorcy mogą połączyć programy wsparcia z finansowaniem banku. To, czego muszą się nauczyć, to poprawny wybór programów, które wpisują się w działalność firmy, i wypełnianie wniosków. Warto przy tym korzystać ze wsparcia profesjonalistów - sugeruje Tomasz Aziewicz. I dodaje: - Sama idea zrównoważonego rozwoju nie jest jednak czynnikiem, który pozwala lepiej ocenić firmę. Liczą się twarde dane.

Dobrym przykładem łączenia dotacji unijnych z finansowaniem banku jest kredyt ekologiczny, który można zaciągnąć m.in. na inwestycje w technologie ograniczające zużycie energii, emisję CO₂ czy wykorzystujące odnawialne źródła. Co ciekawe, taki kredyt jest nie tylko atrakcyjnie oprocentowany, ale też niektóre unijne programy pozwalają umorzyć część pożyczonego kapitału.

Nacisk na zrównoważony rozwój czy efektywność energetyczną, a także procesy demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa i niedobór pracowników, wymuszają automatyzację wielu procesów. Chcąc inwestować, firmy potrzebują finansowego wsparcia.

Zachęcam do rozmowy z naszymi doradcami, którzy przedstawią możliwości sfinansowania danej inwestycji oraz dobiorą najbardziej odpowiedni dla przedsiębiorcy produkt – dodaje Tomasz Aziewicz. 

Leasing czy kredyt inwestycyjny?

W Polsce dynamicznie rozwija się rynek leasingu. Jak podaje Związek Polskiego Leasingu, w ubiegłym roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę 110,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 10,4 proc. w porównaniu z 2023 r. Z czego wynika popularność tej formy finansowania? Po leasing sięgają głównie mali przedsiębiorcy, a to oni stanowią gros firm w Polsce.

Istotnym czynnikiem jest również chęć optymalizacji podatkowej (ratę przedsiębiorcy mogą wrzucić w koszty – przyp. red.). To finansowanie firmy wybierają, gdy potrzebują samochodu, maszyny czy urządzenia – zauważa Tomasz Aziewicz.

Leasing jest wygodny, gdy potrzebujemy kupić konkretną rzecz. Dzięki temu przedsiębiorcy nie muszą wydawać dużych kwot jednorazowo, rozłożenie spłaty w czasie wpływa na lepszą płynność finansową – dodaje Dorota Sierakowska.

Z kolei przedsiębiorcy, którzy chcą sfinansować zakup nieruchomości lub inwestycje z nią związane, np. modernizację czy termomodernizację, częściej sięgają po kredyt inwestycyjny. Jego zaletami są długi okres spłaty i raty w stałej wysokości.

A co z firmami, które chciałyby sfinansować proces lub tzw. dobro niematerialne? - Wszystko zależy od celu inwestycyjnego i wizji przedsiębiorcy. Można sfinansować oprogramowanie, zatrudnienie pracowników. Wystarczy, że przedsiębiorca wytłumaczy, jak planowana inwestycja wpłynie na zdolność firmy do generowania przychodów.

Tomasz Aziewicz  ekspert customer journey w Santander Bank Polska

Wsparcie społeczności

Ciekawym sposobem na pozyskanie funduszy jest crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. W tym modelu niezbędne środki pozyskujemy od dużej liczby inwestorów.

Polega to na emisji udziałów, które są sprzedane za mniejsze kwoty dla mniejszych udziałowców. Co ciekawe, to rozwiązanie pozwala związać interesariuszy z przedsiębiorstwem. Sprawdzi się więc doskonale, gdy wokół określonego tematu mamy zbudowaną społeczność. Mam tu na myśli budowanie biznesu wokół pewnej idei, w którą różne osoby wierzą i dlatego chcą nam zapewnić finansowanie – tłumaczy Dorota Sierakowska.

Zdaniem ekspertki crowdfunding będzie się rozwijać, ale na bardziej uregulowanych zasadach.

Co można sfinansować w ten sposób? Przedsiębiorcę w zasadzie ogranicza jego wyobraźnia. Ponieważ jest to finansowanie społecznościowe, może być związane z określoną wartością. Możemy zbierać pieniądze na stworzenie produktu, budowę nowej siedziby, zakup maszyn, ale też praw autorskich, na bazie których dopiero powstanie produkt. Ważne, by pokazać, co konkretnie chcemy sfinansować. Potrzebujemy pomysłu i społeczności, która w niego uwierzy.

Dorota Sierakowska finansistka i inwestorka

Finansuj i weryfikuj kondycję firmy

Wielu przedsiębiorców unika sięgania po zewnętrzne finansowanie, co często wynika z ostrożności. Szczególnie właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych są – zdaniem ekspertów – zachowawczy w podejściu do finansowania. Barierą są ponadto wysokie stopy procentowe i brak wystarczającej wiedzy na temat dostępnych form zewnętrznego finansowania.

Tymczasem sięgnięcie po kredyt inwestycyjny, leasing czy unijną dotację pozwala zweryfikować kondycję firmy. - W wielu przypadkach próba zdobycia kapitału wiąże się z lepszą analizą naszej firmy i z usprawnieniem różnych procesów – nie ma wątpliwości Dorota Sierakowska.

Sam proces starania się o zewnętrzne finansowanie weryfikuje pomysł. Osoby oceniające wniosek kredytowy sprawdzają, czy udzielone wsparcie nie spowoduje problemów z płynnością firmy. Dbają, by ryzyko było jak najmniejsze – dodaje Tomasz Aziewicz.

Leasing wspiera przedsiębiorców w zakupie konkretnej rzeczy, kredyt sprawdza się przy większych inwestycjach.

I zachęca: - Mamy dla przedsiębiorców różne rozwiązania. Raz jeszcze wrócę do tego, że warto porozmawiać o nich z doradcami bankowymi. Eksperci wysłuchają, podpowiedzą i przeprowadzą przedsiębiorcę przez cały proces.

Kapitał na rozwój. Jak zapewnić firmie niezbędne finansowanie?

Przedsiębiorcy mają dziś dostęp do wielu instrumentów zewnętrznego finansowania: kredytu, pożyczki, dotacji, leasingu. Gdzie szukać wsparcia, które odpowiada potrzebom twojej firmy? I jak dysponować tymi pieniędzmi, by osiągnąć założony cel? Posłuchaj, co na ten temat mówią eksperci.

Firmy sięgają po zewnętrzne środki, by sfinansować inwestycje w nowe technologie, urządzenia lub nieruchomości, rozszerzenie działalności czy działania marketingowe. Dodatkowy kapitał przydaje się m.in. w procesie tworzenia nowych produktów, udoskonalania dotychczasowych, opracowania prototypów, przeprowadzania innowacyjnych badań czy inwestowania w infrastrukturę. Słowem, firma, która chce się rozwijać, potrzebuje konkretnego zastrzyku gotówki.

Do najpopularniejszych form zewnętrznego finansowania należą: kredyt bankowy, leasing, inwestycje aniołów biznesu (głównie w start-upy i młode firmy), Fundusze Venture Capital (tu najczęściej obserwujemy inwestycje w firmy z potencjałem szybkiego wzrostu), dotacje (rządowe i unijne) czy crowdfuning – pozyskiwanie funduszy na projekty lub przedsięwzięcia poprzez zbiórki publiczne, organizowane zwykle przez platformy online.

O tym, czy i jak polskie firmy wykorzystują możliwości płynące z zewnętrznego finansowania Tomasz Aziewicz, ekspert Santander Bank Polska ds. zrównoważonego rozwoju oraz Dorota Sierakowska, finansistka i inwestorka będą mówić podczas kolejnego odcinka webinaru z cyklu "O biznesie przy kawie" – "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Start już 21 maja o godz. 11. Nie zapomnij się zapisać!

Leasing cały czas rośnie

Korzystną formą finansowania dla firm jest leasing. W ten sposób przedsiębiorca może sfinansować zakup środków trwałych, np. samochodów, maszyn czy sprzętu bez konieczności ich bezpośredniego zakupu. Dla tych, którzy jeszcze nie korzystali, wyjaśniamy: właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa, a leasingobiorca płaci regularne raty za jego użytkowanie.

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po tę formę zewnętrznego finansowania, co potwierdzają dane Związku Polskiego Leasingu. W ubiegłym roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę 110,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 10,4 proc. w porównaniu z 2023 r. Jak szacuje ZPL, w 2025 r. leasing także będzie rósł w dwucyfrowym tempie.

Zapisz się na webinar i sprawdź, jak możesz zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność.

Jak działa leasing dla firm? Kto może z niego skorzystać? I jakie zalety – poza odliczeniem podatkowym – ma to rozwiązanie? O tym powiedzą eksperci podczas webinaru.

Inwestycja w zrównoważony rozwój

Do inwestycji przedsiębiorców niejednokrotnie motywuje ESG (Environmental, Social, Governance). To podejście oceniające wpływ działalności biznesu na trzy obszary: środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, coraz częściej jest brane pod uwagę przez inwestorów, partnerów handlowych i klientów. Chcąc działać odpowiedzialnie i w sposób zrównoważony, firmy potrzebują pieniędzy na inwestycje.

Przedsiębiorstwa, szczególnie małe, nie są w stanie konkurować ceną czy wielkością nakładów na marketing. Mogą za to konkurować tym, że są odpowiedzialne – przekonuje Dorota Sierakowska.

Zrównoważone przedsiębiorstwa kwalifikują się do różnego rodzaju programów dofinansowań czy kredytów na preferencyjnych warunkach. Warto orientować się w programach, które odpowiadają potrzebom twojej firmy i skorzystać z atrakcyjnego finansowania.

W tej chwili coraz częściej pojawiają się fundusze celowe, np. na inwestycje w OZE, automatyzację czy budowę gospodarki obiegu zamkniętego. Można też poszukać wsparcia na termomodernizację czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. 

- Inwestycja musi mieć ekonomiczne uzasadnienie, o przyznaniu finansowania decydują twarde dane. Niemniej przedsiębiorcom łatwiej dziś łączyć wsparcie unijne czy samorządowe z bankowym, leasingowym – wskazuje Tomasz Aziewicz.

Myśląc o pozyskaniu zewnętrznego finansowania, nie można zapominać o budowaniu zdolności kredytowej. O tym, jak ważne są historia współpracy z bankiem, terminowość spłat, a także obecne i prognozowane przychody eksperci będą mówić podczas webinaru.

Weź udział w webinarze!

Przedsiębiorco, jeśli nie znasz i nie wykorzystujesz wszystkich dostępnych możliwości zewnętrznego finansowania, dobrze trafiłeś. Weź udział w webinarze "Finansowanie bez tajemnic – jak zapewnić firmie środki na rozwój i stabilność". Posłuchaj, co eksperci mówią o leasingu, kredytach i pożyczkach, unijnych dotacjach czy crowdfundingu. Sprawdź, jak będą się zmieniały potrzeby inwestycyjne firm, także twoje, w kontekście dążenia UE do budowy gospodarki o obiegu zamkniętym. I czy w związku z tym będzie łatwiej o środki na inwestycje związane ze zrównoważonym rozwojem.

Budowanie firmy odpowiedzialnej za środowisko naturalne czy społeczności wymaga nakładów. W tym kontekście warto przyjrzeć się m.in. unijnym programowym dotacyjnym.

Do zobaczenia w środę 21 maja o godz. 11. I najważniejsze, udział w webinarze jest bezpłatny, ale trzeba się zapisać. Zrobisz to tutaj.

Skuteczna zapora przed cyberatakami? Skorzystaj z katalogu dobrych praktyk

Skomplikowane hasła, podwójna autoryzacja, aktualizacje oprogramowania i zdrowy rozsądek – ten zestaw zachowań czyni twoją firmę bardziej odporną na ataki w sieci. Co jeszcze możesz zrobić, by uchronić się przed cyberprzestępcami? Posłuchaj, co radzą eksperci.

Zacznijmy od być może niezbyt odkrywczej, ale ważnej konstatacji: wszechobecna cyfryzacja oraz dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że ataki w sieci są częstsze i bardziej wyrafinowane.

Przestępcy korzystają z powszechnie dostępnych narzędzi. Sztuczna inteligencja czy modele językowe doskonale radzą sobie z konstruowaniem maili, pisanych w dowolnym tonie, bardzo przekonujących. Przygotowanie tego rodzaju ataku jest dziś o wiele prostsze – zauważa Paweł Hordyński, ekspert od cyberbezpieczeństwa i białego wywiadu.

Myślisz, że ty i twoja firma jesteście poza kręgiem zainteresowania przestępców? Nic bardziej mylnego! Niezależnie od wielkości czy skali działania każde przedsiębiorstwo jest narażone na utratę danych, ataki ransomware (blokada lub zaszyfrowanie plików połączone z żądaniem okupu) czy kradzież informacji. Sprawdź, jak skutecznie zabezpieczyć firmę przed zagrożeniami w sieci. Obejrzyj webinar z cyklu "O biznesie przy kawie" – Kiedy jeden klik może sporo kosztować – jak chronić dane i finanse firmy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bądź świadomy ryzyka

Co powinien zawierać firmowy katalog dobrych zachowań w sieci? Najważniejszym elementem obrony przed atakami przestępców są świadomość i zrozumienie potencjalnych zagrożeń. Większość wykorzystuje niewiedzę i błąd człowieka. To pierwszy krok do bezrefleksyjnego kliknięcia w podejrzany link czy załącznik w mailu. Dotyczy to zarówno ciebie jako właściciela firmy, jak i twoich pracowników. 

Najważniejszymi kwestiami w cyberbezpieczeństwie są myślenie, działanie bez pośpiechu i zasada ograniczonego zaufania jako podstawa komunikacji. Nie należy bezgranicznie wierzyć w to, co widzimy i słyszymy – zwraca uwagę Monika Buława-Olesińska, główny analityk ds. przeciwdziałania oszustwom w Santander Bank Polska. I dodaje: 

Przestępcy podszywają się pod różnego rodzaju instytucje, urzędy patentowe, centralną ewidencję gospodarczą, ZUS. Wysyłają maile, faktury, pisma wzywające do zapłaty. Sprawdźmy, co jest napisane w piśmie, na jakie paragrafy, kodeksy ktoś się powołuje. Weryfikowanie informacji to podstawa.

Monika Buława-Olesińska ekspert bankowy w Santander Bank Polska

Podobnie jak regularne szkolenia czy webinary z zakresu cyberbezpieczeństwa i cyberhigieny. Edukuj siebie i innych w temacie phishingu (próby wyłudzenia poufnych danych, w tym haseł, numerów kart płatniczych czy innych wrażliwych informacji). Mów prostym językiem, ucz na konkretnych przykładach. I pamiętaj! Brak świadomości to wzrost liczby ataków i groźba utraty reputacji. Każda informacja o naruszeniu bezpieczeństwa może zaszkodzić wizerunkowi firmy.

- Wyobraź sobie, co się stanie, gdy jutro twój biznes zostanie zaatakowany, wszystko przestanie działać, a ty dostaniesz żądanie okupu. Jak długo będziesz mógł funkcjonować bez dostępu do firmowych urządzeń i danych? Dzień, dwa, tydzień? Świadomość tego, że firma może potrzebować pomocy to pierwszy krok do ważnej zmiany – mówi Paweł Hordyński.

Jeśli szukasz wsparcia, skontaktuj się ze specjalistami ds. bezpieczeństwa IT. Pomogą ci oni ocenić stan zabezpieczeń i doradzą, jakie wprowadzić. Co więcej, przeprowadzą testy phishingowe połączone z edukacją zespołu.

Jeśli czegoś nie wiesz, pytaj. Korzystaj z nowych technologii, wspieraj się wiedzą ekspertów.

Warto też stale poszerzać swoją wiedzę, korzystając z możliwości, jakie dają internet i nowe technologie. – Sztuczną inteligencję możemy zapytać praktycznie o wszystko. Chatbot pomoże nam rozwiązać konkretny problem i to w bardzo przystępny sposób – przekonuje Paweł Hordyński.

Aktualizuj i twórz silne hasła

Kolejna ważna kwestia to regularne aktualizowanie firmowego oprogramowania. Przestępcy często wykorzystują znane luki bezpieczeństwa, które są naprawiane w kolejnych aktualizacjach. 

Większość komputerów ma dziś wbudowane programy antywirusowe. Bardzo dobrym narzędziem jest chociażby Windows Defender. Warto jednak pamiętać, że oprogramowanie blokuje znane scenariusze ataków, dlatego z uporem będę wracał do czynnika ludzkiego i edukacji, które są podstawą wszelkich działań – zauważa Paweł Hordyński.

Ważne miejsce w katalogu przeciwdziałania atakom powinny zajmować silne, unikalne hasła i dwuetapowa weryfikacja. Słabe hasła łatwo można złamać, a nieuprawnione wejście do systemu może skutkować zaszyfrowaniem danych i żądaniem okupu. Warto też zadbać o dwuetapową weryfikację, która utrudnia dostęp do systemów firmowych również wtedy, gdy hasło zostanie skradzione.

Bezpieczne hasło to takie, które składa się z co najmniej pięciu wyrazów, a jeśli jeszcze dodamy do tego znak specjalny i liczbę, to jego siła wzrasta. Oczywiście mówimy o ciągu wyrazów, które łatwo jest nam zapamiętać, o czymś w stylu "Ala ma kota, a kot ma Alę".

Paweł Hordyński ekspert ds. cyberbezpieczeństwa i informatyki śledczej

Bezpieczne hasło to takie, które składa się z co najmniej pięciu wyrazów, a jeśli jeszcze dodamy do tego znak specjalny i liczbę, to jego siła wzrasta. Oczywiście mówimy o ciągu wyrazów, które łatwo jest nam zapamiętać, o czymś w stylu "Ala ma kota, a kot ma Alę" – wskazuje Paweł Hordyński.

Jak włączyć dwuetapowe uwierzytelnianie? Przejdź do ustawień konta, np. Google Account czy Microsoft Account, znajdź sekcję "Bezpieczeństwo", "Uwierzytelnianie dwuetapowe" lub podobną i wybierz opcję "Włącz" lub "Dodaj" weryfikację dwuetapową. Następnie wskaż metodę weryfikacji: kod SMS, aplikację autoryzacyjną (np. Google Authenticator, Microsoft Authenticator) czy klucz bezpieczeństwa i skonfiguruj ją, postępując zgodnie z instrukcjami.

Zabezpiecz sieć firmową, korzystając ze wsparcia specjalistów od IT – sieć powinna być odpowiednio skonfigurowana, a dostęp do niej monitorowany.

Regularnie twórz kopie zapasowe danych. To pozwoli ci zminimalizować straty w przypadku ich zaszyfrowania przez przestępców. Ryzyko utraty kluczowych danych firmowych po ataku ransomware, a co za tym idzie przestój w działalności, jest wysokie. Co więcej, odzyskiwanie danych od przestępców czy odbudowa systemu to ogromne koszty.

Reaguj na incydenty, trzymaj się procedur

Co jeszcze możesz zrobić, by twoja firma była bardziej bezpieczna? Zarządzaj dostępem do danych. Nadawaj uprawnienia tylko tym, którzy potrzebują określonych danych do wykonywania swoich zawodowych obowiązków. Zbyt szeroki dostęp do informacji zwiększa ryzyko ich wycieku.

Monitoruj incydenty i reaguj na nie. Korzystaj z systemów wykrywania zagrożeń, np. SIEM (Security Information and Event Management), które pomagają analizować aktywność przestępców w czasie rzeczywistym. Brak szybkiej reakcji na atak zwiększa potencjalne straty.

Zgłaszaj też wszystkie incydenty na stronie www.incydent.cert.pl lub pod numerem telefonu 8080. W przypadku przestępstw finansowych zgłoś próbę ataku przedstawicielom banku.

To jest niezwykle ważne, bo bank na takich zgłoszeniach także się uczy. Przestępcy zmieniają modus operandi – zwraca uwagę Monika Buława-Olesińska. I dodaje: - Jeśli cokolwiek cię zaniepokoi, dostaniesz podejrzany mail czy fakturę lub zechcesz zweryfikować dane, dzwoń i pytaj. Doradcy w banku są po to, by pomagać przedsiębiorcom.

Chroń urządzenia końcowe – komputery, telefony, tablety. Dbaj o oprogramowanie zabezpieczające i pamiętaj, że tzw. endpointy mogą być źródłem wycieku danych.

Nie podłączaj żadnych kabli, które są dostępne w miejscach publicznych do firmowych urządzeń. Taki kabel, który do złudzenia przypomina ładowarkę, może zainstalować na twoim komputerze czy tablecie aplikację i uzyskać zdalną kontrolę nad urządzeniem – ostrzega Paweł Hordyński.

Opracuj politykę bezpieczeństwa i sprawdzaj, czy jest respektowana. Nie mówimy przy tym o skomplikowanej dokumentacji, ale o zbiorze zasad i jednolitych procedur związanych z ochroną danych oraz opisie postępowania w przypadku zagrożeń.

Podszycie np. pod prezesa firmy czy kontrahenta nie jest dziś trudne. Wystarczy niewielka próbka głosu, by przy użyciu AI wygenerować konkretny komunikat, np. "zrób pilnie przelew". Potrzebujemy wewnętrznych procedur w firmie, zasad postępowania i zdefiniowania sytuacji wysokiego ryzyka. Rutyna i pośpiech to źli doradcy – zauważa Monika Buława-Olesińska.

Sprawdzaj numer, z którego ktoś do ciebie dzwoni, domenę, z której ktoś wysyła ci mail i do której przekierowuje link. Najczęściej przestępcy podszywają się pod znane organizacje i zamieniają jedną literę w ich nazwie – dodaje Paweł Hordyński. 

Co zrobić w tych konkretnych sytuacjach?

Co powinieneś zrobić, gdy do ataku już dojdzie? Przeanalizujmy możliwe scenariusze. Gdy przestępcy przejmą konto twojej firmy w mediach społecznościowych, sprawdź, czy wciąż możesz się zalogować. Jeśli nie, zgłoś się do operatora. Natomiast jeśli jesteś w stanie to zrobić, to wejdź w ustawienia i znajdź informacje o zalogowanych sesjach. Tam sprawdzisz, czy ktoś zalogował się z innego adresu IP, innej lokalizacji. Następnie wykasuj nieuprawnione sesje i zmień hasło lub dołóż drugi faktor autoryzacji.

Zastanów się, w jaki sposób konto zostało przejęte. Czy masz wirusa, który kradnie hasła? Wówczas wszystkie zapisane w przeglądarce czy używane w komputerze są już przestępcom znane i musisz je zmienić. A może dostałeś w ostatnim czasie formularz phisingowy, gdzie wpisałeś login i hasło? Jeśli nie jesteś pewien, co się stało, skorzystaj z pomocy eksperta – radzi Paweł Hordyński.

Kliknąłeś w podejrzany link lub załącznik z maila? Zastanów się, czy podałeś dane. Jeśli nie, to szansa na zainfekowanie urządzenia jest niewielka. Wirusy one click to rzadkość. Tego rodzaju ataki najczęściej mają wyłudzić konkretne informacje.

Co powinieneś zrobić, gdy zadzwoni do ciebie przedstawiciel banku i poprosi o podanie wrażliwych danych, np. hasła do logowania? – Pracownik banku nigdy nie pyta o nic, co ma znaczenie dla realizacji transakcji i zawsze informuje po co dzwoni, np. w celach marketingowych. Natomiast, jeśli ktoś próbuje wywierać na tobie jakąkolwiek presję, możesz się rozłączyć – radzi Monika Buława-Olesińska.

Obejrzyj webinar!

Cyberbezpieczeństwo to nie tylko technologia – jak zauważa Paweł Hordyński, wadliwa infrastruktura odpowiada za 10 proc. ataków, ale przede wszystkim świadomość zagrożeń i kultura bezpieczeństwa. Jeśli chcesz, by twoja firma była odporna na działania przestępców, powinieneś połączyć technologię z opracowaniem i wdrażaniem konkretnych procedur oraz edukacją własną i pracowników.

Technologia to ważny element bezpieczeństwa firmy, jednak najważniejszy jest człowiek i jego zachowanie.

Uświadamiaj personel, aktualizuj oprogramowanie, monitoruj bezpieczeństwo firmy i współpracuj z ekspertami. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko ataku i zapewnisz swojemu biznesowi stabilne funkcjonowanie w erze cyfrowej. Posłuchaj, co mówią eksperci podczas webinaru "Kiedy jeden klik może sporo kosztować – jak chronić dane i finanse firmy" i zadbaj o bezpieczeństwo swojej firmy.